Wat is automatiseren?
Automatiseren is de term die wordt gebruikt voor het proces van het vervangen van handmatige taken door technologie. Dit betekent dat het uitvoeren door mensen van taken zoals het verwerken van gegevens of het zelf beheren van workflows wordt geminimaliseerd. Het werken met automatiseringen door middel van technologie kan zowel direct als indirect veel voordelen met zich meebrengen.
Voor wie is automatisering belangrijk?
Wanneer je bedrijf dagelijks grote hoeveelheden gegevens te verwerken heeft, kan het uitdagender worden om dit zowel georganiseerd als bijgewerkt te houden. Op momenten waarin jij of je team merkt dat er taken met veel herhaling uitgevoerd moeten worden, kan het goed zijn om je te verdiepen in het automatiseren van processen.
Automatisering is vooral belangrijk voor bedrijven die snel willen groeien en schalen. Het helpt niet alleen bij het beheren van een toenemende hoeveelheid data, maar zorgt ook voor een consistentere uitvoering van bedrijfsprocessen. Vooral sectoren waarin nauwkeurigheid en snelheid belangrijk zijn profiteren hiervan, zoals de financiële dienstverlening of e-commerce. Ieder bedrijf is anders. Daarom is het belangrijk dat je zelf kiest welke processen voor jou belangrijk zijn om te automatiseren.
Automatisering met workflows
Het automatiseren van processen gaat het makkelijkst aan de hand van workflows. Een workflow zorgt dat je proces altijd verloopt volgens een vaste structuur. Je kunt workflows op zo'n manier inrichten dat ze perfect bij jouw organisatie passen. Een goed ingerichte workflow biedt een helder procesoverzicht, helpt inefficiënties te identificeren, en kan gemakkelijk aangepast worden als je organisatie verandert.
Dit is bijvoorbeeld in te richten met CRM-software. Deze software is zodanig in te stellen dat het systeem automatisch actie onderneemt zodra een potentiële klant bijvoorbeeld een whitepaper downloadt van je website. De software initieert dan een workflow die een (gepersonaliseerde) e-mail naar de klant stuurt met extra informatie of een speciale aanbieding. Tegelijkertijd wordt een verkoopmedewerker erop gewezen om op te volgen. Deze automatisering verzekert dat elke lead wordt opgemerkt en bevordert snelle, persoonlijke communicatie, wat de kans op een verkoop vergroot!