Het vorige Servicenet was verouderd, en de huidige partij stopte met de ondersteuning. De stichting Opmaat nam in de ontwikkeling van een nieuw platform de kans om processen te versimpelen, en het platform een frisse look and feel te geven.
Binnen het Servicenet zijn verschillende omgevingen, die beschikbaar worden gesteld op basis van licenties binnen Microsoft Dynamics. Binnen de omgevingen kan nog verder onderscheid gemaakt worden in het aanbod van informatie en functionaliteiten. Zo kan de omgeving dynamisch reageren op het klantenbestand van de stichting. De omgeving biedt automatisch accounts aan voor klanten in Dynamics.
Belangrijk voor de stichting is zorgen dat hun klanten altijd de laatste versies van hun documenten in gebruik hebben. In de oude workflow werd hier handmatig een nieuwsbrief voor verstuurd. In het nieuwe systeem kan de stichting bij elke wijziging in het platform notificaties laten aanmaken die gebruikers meteen op de hoogte stellen van veranderingen in de documentatie.
Nieuwsberichten op de Opmaat website zijn soms ook relevant voor de gebruikers van het Servicenet. Voor het gebruikersgemak wordt een koppeling gerealiseerd om vanuit de website van Opmaat automatisch nieuwsberichten te kopiëren naar het Servicenet.