Violet88 Bel direct   030 227 14 29phone icon

Webtrends 2021: 7 trends die je moet weten

In dit artikel zijn 7 online trends uitgelicht, waarvan wij denken dat ze een belangrijke rol gaan spelen in 2021.

1. Data visualisatie

Een ontwikkeling die niemand zag aankomen, was de enorme groei in datavisualisatie. Maar sinds de wereldwijde uitbraak van het coronavirus was er ineens de enorme behoefte aan overzichtelijke en gedetailleerde kaarten en infographics waar de verspreiding van het virus werd weergegeven. 

 

Een uitgelezen mogelijkheid dus voor dataviz designers om deze kaarten en infographics te ontwerpen. Een aantal voorbeelden: Deze visualisatie van the New York Times laat heel mooi en eenvoudig zien hoe de pandemie verspreidde. Vox maakte kaarten en grafieken over de werkloosheid in de Verenigde Staten als gevolg van het virus. Wij verwachten dat dit soort data visualisaties zullen blijven, ook na het corona tijdperk.

 

Data visualisatie passen wij ook al toe voor onze klanten, d.m.v. Google Data Studio. Deze tool geeft de gebruiker een overzichtelijk dashboard met waardevolle informatie over de websitebezoekers en hun gedrag.

 

2. Video meetings

Een andere corona gerelateerde trend is de enorme toename in het aantal virtuele meetings dit jaar. Doordat thuiswerken de norm werd, was iedereen genoodzaakt hun meetings te verplaatsen naar virtuele platformen, zoals Zoom, Microsoft Teams of Google Meet. In Maart alleen braken de video conferencing applicaties een recordaantal downloads, met 62 miljoen downloads. Dat was even wennen, maar inmiddels zijn we redelijk gewend aan deze virtuele meetings. Een vergadering online houden heeft ook z’n nadelen, maar zorgt er wel voor dat niemand hoeft te reizen, wat weer tijd oplevert die aan andere werkzaamheden besteed kan worden. 

 

Als de tijd komt dat er weer meer op kantoor gewerkt gaat worden, zal het aantal online meetings wel afnemen. Maar wij denken dat in 2021 (en daarna) voor veel gelegenheden nog steeds virtuele meetings worden gehouden.

3. Asymmetrisch (web)design

Een trend op het gebied van webdesign is een zogenoemd gebroken of asymmetrisch grid. Zo’n grid bestaat normaal gesproken uit 12 hulplijnen, die helpen om een design op te bouwen. Het is de bedoeling het design binnen deze lijnen te maken, zodat het ook voor de webdeveloper gemakkelijk blijft. Deze trend wijkt af van deze hulplijnen. Een asymmetrisch webdesign bevat blokken die niet netjes of strak zijn uitgelijnd. Daarmee creëer je een uniek effect, en het maakt de website vaak wat speelser en dynamisch. Het is daarmee gelijk een manier om je te onderscheiden van de concurrentie.

 

Elk jaar komen er meer websites bij op het internet, belangrijk dus om met een unieke website de aandacht te trekken van de bezoekers. Een asymmetrisch design, mits goed uitgevoerd, kan zorgen voor dit unieke gevoel.

 

Mits goed uitgevoerd dus, want een website met asymmetrisch design kan er ook voor zorgen dat de website er chaotisch uitziet, en dat de content lastig te lezen is. Of belangrijke elementen van de website vallen niet of minder op. Een balans en strategie is daarom belangrijk. 

 

4. Scalable Vector Graphics (SVG)

SVG neemt al langer toe in populariteit, en om een goede reden. SVG - Scalable Vector Graphics, is in tegenstelling tot een .jpg, .gif of .png bestand niet gebaseerd op pixels maar op vectors. Daardoor kan een .svg bestand zich schalen en aanpassen aan elke schermgrootte, waar een .jpg bij een vergroting van 5x onscherp wordt, kan je een .svg wel 100 keer vergroten terwijl de afbeelding haarscherp blijft. Dat zorgt er dus voor dat je afbeeldingen of logo’s er op elk apparaat net zo goed en scherp uitzien. Daarnaast is een .svg bestand relatief klein, wat weer positief is voor de snelheid van de website.

 

5. Core Web Vitals

We schreven er al eerder over: voor 2021 heeft Google een mooie nieuwe tool: Core Web Vitals. Deze tool meet door verschillende factoren de page experience op jouw website. Als je hier goed op scoort, komt dat ten goede van je ranking in de zoekresultaten. Belangrijk dus om te weten wat het inhoudt, en hoe je zorgt dat het goed staat. 

 

Wat is page experience:

Google definieert page experience als “aspecten die meten hoe gebruikers een webpagina ervaren buiten de pure informatiewaarde van die pagina om.” Belangrijk is wel om te onthouden dat relevantie van content nog altijd als belangrijkste factor geldt, ook als je page experience niet goed is.

 

De page experience wordt dus gemeten door middel van een set metrics genaamd Core Web Vitals. Deze metrics worden gebruikt om de gebruikerservaring verder te kwantificeren. Wat zijn de Core Web Vitals en wat houden ze in?

 

Largest Contentful Paint: zorg dat je pagina snel laadt

De snelheid waarmee de pagina laadt is één van de belangrijkste oorzaken van onderbrekingen in de online klantreis.

 

First Input Delay: zorg dat je interface vlot aanvoelt

Snelheid zit hem niet alleen in het objectieve, maar ook voor een groot deel in het gevoel van de gebruiker.

 

Cumulative Layout Shift: zorg dat je layout niet verschuift tijdens het laden

Tijdens het laden van een pagina worden de layout-elementen vaak in een bepaalde volgorde geladen, wat ervoor kan zorgen dat de positie van elementen die al zijn geladen opeens verandert.

Benieuwd hoe je erachter komt of je aan de Core Web Vitals voldoet, en hoe je ze kan verbeteren? Lees dan ons uitgebreide artikel.

6. Conversational marketing

We schreven al over chatbots en voice search, beide middelen die worden ingezet voor conversational marketing. 

 

Wat is conversational marketing?

Conversational marketing maakt gebruik van intelligente chatbots en voice search om doelgerichte berichten te sturen naar de bezoekers van je website, om deze beter te leren kennen. In plaats van te wachten tot de bezoeker contact met jou opneemt, is conversational marketing gericht op het contact opnemen met de bezoeker.

 

Waarom het werkt?  

Ons koopgedrag verandert. We hebben steeds meer behoefte aan persoonlijke gesprekken. We willen graag als mens worden behandeld, het gesprek aan gaan en gelijk onze vragen stellen. Gebeurt dat niet, is de kans groot dat we naar een ander gaan (de concurrent).  

Conversational marketing vervult bovenstaande behoeftes van de klant, inmiddels zijn er genoeg tools waardoor je zelf conversational marketing kan implementeren, dus hoog tijd om hier in 2021 naar te kijken!

7. VR/AR

Virtual en Augmented reality bestond al langer, maar wordt steeds gemakkelijker te gebruiken en wordt voor steeds meer toepassingen gebruikt. Denk aan IKEA, waar je met de app meubels van IKEA in je eigen woonkamer kan zetten, Coolblue heeft een soortgelijke functie, en met de meten app van Apple kan je zonder rolmaat alles opmeten met je telefoon!

 

Dat VR en AR steeds toegankelijker wordt, zorgt ervoor dat de klant/gebruiker een steeds betere en realistischere shop ervaring heeft. 

 

Deze ontwikkeling is verder ook heel interessant buiten de retail branche. Makelaars bijvoorbeeld, die nieuwbouwprojecten kunnen laten zien aan potentiële verkopers. Je kan het huis dan voor je zien of er al zelfs doorheen lopen. Bij Coolblue kan je producten plaatsen in je woonkamer, zo heb je een beter idee wat de afmetingen zijn of het past in je interieur.

 

Zo zijn er nog veel meer toepassingen mogelijk voor allerlei soorten branches. En zo kan je je klanten een steeds betere online shop ervaring geven, die steeds meer in de buurt komt van een fysieke winkelervaring, of zelfs nog beter dan dat!

Hulp nodig?

Geinteresseerd in het toepassen van deze trends op jouw website? Wij helpen je maar al te graag. Neem contact met ons op voor meer informatie.

 

Bekijk hier hoe wij een maatwerk website bouwen (of alleen ontwerpen)?