Violet88 Bel direct   030 227 14 29phone icon

5 dingen die je moet weten over SEO in 2020

Het SEO-landschap staat nooit stil. Daarom is het heel belangrijk om goed op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en trends.

 

In dit artikel nemen we je mee door 5 ontwikkelingen op het gebied van SEO die goed zijn om over te weten in 2020.

Voordat we in de nieuwigheden voor 2020 duiken, is het goed om nog heel even stil te staan bij twee ontwikkelingen die plaatsvonden in de 2e helft van 2019. Het is namelijk goed om hier ook dit jaar rekening mee te houden.

1. Midden 2019: Mobile-first indexeren is nu standaard voor alle nieuwe websites

Al vanaf 2015 is Google bezig de zoekresultaten zo mobiel-vriendelijk mogelijk te maken.

 

De focus op mobiel-vriendelijkheid is niet heel gek: volgens Google zelf kwam al in 2015 meer dan de helft van alle zoekopdrachten binnen via mobiele apparaten.

 

Op basis van deze ontwikkelingen werd het zoekalgoritme aangepast: mobiel-vriendelijkheid ging zwaarder meetellen in de ranking.

 

In 2016 kondigde Google aan nog een stap verder te gaan, van mobiel-vriendelijk naar ‘mobile-first’. Dat houdt in dat Google de mobiele versie van een site beschouwd als de ‘primaire’ versie van die site tijdens het indexeren.

 

Sinds 1 juli 2019 is mobile-first indexeren standaard ingeschakeld voor alle nieuwe websites.

 

Bestaande websites, die al bij Google bekend waren, zijn nog niet allemaal over. Google geeft aan dat zo’n 30% van de websites later dit jaar nog zal worden overgezet naar mobile-first indexeren.

 

Tip: Gebruik de Google Search Console om te checken of je al over bent op mobile-first indexeren.

 

 

Vanaf September 2020 voor het hele web

Dit jaar is hét jaar om ervoor te zorgen dat je website helemaal mobiel-vriendelijk is. Google kondigde namelijk aan dat je voor het eind van dit jaar hoe dan ook overgezet zal zijn op mobile-first indexeren:

 

“Vanaf september 2020 schakelen we over op mobile-first indexering voor alle websites. In de tussentijd blijven we sites verplaatsen naar mobile-first indexering wanneer onze systemen herkennen dat ze daar klaar voor zijn.

 

(…) Daarna crawlen we nog steeds af en toe met de traditionele desktop Googlebot, maar het crawlen zal voornamelijk worden gedaan met onze user-agent voor smartphones.”

 

Kijk dus nog even goed naar de best practices voor mobiele optimalisatie.

 

Google raadt zelf aan om vooral te zorgen dat je desktop- en mobiele website qua inhoud helemaal hetzelfde zijn, net als de meta-tags en structured data.

 

Ook raadt Google aan om voor responsive webdesign te gaan, in plaats van een aparte mobiele website te maken.

 

2. Eind 2019: BERT-update

Rond oktober 2019 begon Google met het uitrollen van het BERT-algoritme – voluit ‘Bidirectional Encoder Representations from Transformers’.

 

Dit algoritme staat in het teken van natural language processing, wat betekent dat woorden in een zoekopdracht niet één voor één worden geïnterpreteerd, maar dat er ook rekening wordt gehouden met de woorden die ervoor en erna staan.

 

Google probeert hiermee de context van de woorden beter te begrijpen, om uiteindelijk beter de intentie achter zoekopdracht te kunnen achterhalen.

 

Wat belangrijk is, is dat je je content niet voor BERT kunt ‘optimaliseren’. Het enige wat je kunt doen is wat je sowieso al zou moeten doen: content schrijven van hoge kwaliteit.

 

Toch willen we je laten zien hoe BERT precies van invloed is op de zoekresultaten, omdat het zomaar zo kan zijn dat je ineens omhoog of omlaag bent gegaan in de zoekresultaten. Dan weet je in ieder geval wat een mogelijke reden is.

 

Belangrijk om te weten is dat het BERT algoritme invloed heeft op (in ieder geval) 2 dingen, namelijk featured snippets en op de ranking voor een zoekwoord in het algemeen.

 

Invloed op Featured Snippets

In onderstaand voorbeeld zie je hoe de tekst van een snippet veranderd is vóór en ná het algoritme. Het stukje tekst wat nu getoond wordt matcht veel beter met de intentie van de zoekopdracht, omdat Google beter snapte dat het woordje “no” belangrijk is.

 

Voorheen werd vooral gekeken naar “parking on a hill” en “curb”, wat uiteraard wel in de zoekopdracht voorkomt, maar wat niet de vraag van de zoeker beantwoordde.

 

  

Invloed op ranking 

BERT heeft ook invloed op de ranking zelf. Het kan namelijk zo zijn dat Google een relevanter resultaat weet te vinden dan eerst, nu ze de context van zoekopdrachten beter begrijpen.

 

In onderstaand voorbeeld zie je bijvoorbeeld dat na de implementatie van BERT het nummer-1 resultaat ook weer beter matcht met de eigenlijke vraag van de zoeker.

 

Nu wordt er namelijk rekening mee gehouden dat de zoeker wil weten of je voor iemand anders een medicijn kan ophalen in de apotheek.

 

Voorheen kreeg je redelijk algemene resultaten te zien over het ophalen van medicijnen, maar dat was eigenlijk geen goed antwoord op de vraag.

  

 

Hoewel deze voorbeelden in het Engels zijn, is de update in December 2019 ook al uitgerold voor het Nederlands.

 

En zoals we hierboven al aangaven, kun je eigenlijk niets ‘simpels’ doen om te profiteren van deze update. Behalve dan het schrijven van content die de vraag van de gebruiker het allerbeste beantwoordt.

3. January 2020 Core Update

In het begin van 2020 heeft er een zogenoemde Core Update plaatsgevonden aan het algoritme van Google.

 

Google zelf geeft vrijwel niets weg over de inhoud van de update, behalve dat je je site altijd verder kunt verbeteren door rekening te houden met de EAT-principes (Expertise, Authority & Trustworthiness) en je aan de Quality Raters’ Guidelines te houden.

 

Ook geeft Google aan dat als je website lager in de ranking komt te staan door een Core Update, het niet per se betekent dat er iets ‘mis’ is met je website, of dat je iets verkeerd doet.

 

Ondanks die geruststelling blijven mensen tóch benieuwd naar wat er precies is veranderd in de update.

 

Daarom neemt de SEO-community vaak zelf het heft in handen door allerlei analyses uit te voeren.

 

Marie Haynes heeft geprobeerd om op basis van klantdata de wijzigingen in de Core Update te achterhalen.

 

Belangrijk is wel om te weten dat Google hier zelf niets over heeft bevestigd, maar dat het puur gebaseerd is op analyses van anderen.

 

Met deze waarschuwing in je achterhoofd, nemen we je graag mee door de bevindingen van Marie Haynes:

 

Transparant zijn over affiliatelinks

Websites die gedaald waren in de ranking na de update, hadden affiliatelinks waarbij niet duidelijk was vermeld dat het om gesponsorde links ging.

 

Zelfs websites die helemaal bovenaan of onderaan een artikel aangaven dat ze werkten met affiliatelinks, daalden in sommige gevallen.

 

Wat moet je dan wel doen?

 

Uit een analyse van websites die niet negatief waren beïnvloed, bleek dat zij 2 dingen anders deden:

  • In de tekst van het artikel transparant zijn over waar een affiliatelink naartoe leidt. Bijvoorbeeld: “Ik ben heel blij met [product], je kunt hem zelf kopen bij Amazon.” De lezer weet dan dat de link naar Amazon gaat, en dat het om een link gaat waarbij je dat product kan aanschaffen.
  • De officiële widget van de affiliatepartner gebruiken. Ook daarbij is het een stuk duidelijk voor de gebruiker dat ze door het klikken op de link naar Amazon doorgestuurd worden.

 

Hoge kwaliteit content 

Wat verder opviel in de analyse van Marie Haynes, was dat het erop leek dat Google beter is geworden in het herkennen van content van hoge kwaliteit.

 

Content die het vooral beter deed na de Core Update, was uitgebreide content die de zoekvraag van een gebruiker zo volledig mogelijk beantwoordt én makkelijk te lezen is door het gebruik van subkopjes.

 

Als je dus qua ranking omlaaggegaan bent rond januari, kan het interessant zijn om kritisch te (laten) kijken naar je content. Bijvoorbeeld door anderen te vragen om feedback, of door de vragen in deze blogpost ernaast te leggen.

 

Een voorbeeldje van vragen die je jezelf kunt stellen:

  • Geeft de content een substantiële, volledige of uitgebreide beschrijving van het onderwerp?
  • Is dit het soort content dat je aan je bladwijzers zou toevoegen, zou delen met een vriend of zou aanbevelen?

 

Meer nadruk op indicatoren van betrouwbaarheid

Verder leek het erop dat Google meer nadruk is gaan leggen op de verschillende indicatoren voor de betrouwbaarheid van content. Deze indicatoren staan beschreven in de Quality Raters’ Guidelines.

 

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Goed gebruik van referenties en citaties van betrouwbare en autoritatieve partijen, maar ook of je zelf geciteerd wordt op betrouwbare websites.
  • Duidelijke informatie over hoe monetization wordt toegepast (zoals al hierboven al te lezen was in de paragraaf over affiliatelinks).
  • Een goede online reputatie hebben, zoals het krijgen van goede beoordelingen in recensies

4. Featured Snippet Deduplication

Een ontwikkeling waar de SEO-community minder blij mee is, is de zogeheten ‘Featured Snippet Deduplication’. Dit is nog iets heel recents, het is namelijk eind januari pas ingevoerd.

 

Featured Snippet Deduplication houdt in dat Google elk resultaat nog maar één keer laat zien op de resultatenpagina.

 

Voordat Featured Snippet Deduplication werd ingevoerd, kon dezelfde pagina twee keer op pagina 1 van de zoekresultaten worden getoond: als Featured Snippet én als ‘normaal’ zoekresultaat.

 

Nu is dat niet meer het geval: dezelfde pagina kan nog maar één keer op pagina 1 staan.

 

 

Google’s uitleg is dat ze hiermee de resultaten meer willen stroomlijnen: dubbele resultaten zouden rommelig overkomen. Klinkt heel logisch toch?

 

Daar zijn de meningen over verdeeld.

 

Het argument is namelijk dit: als een pagina als Featured Snippet wordt getoond verlaagd dat namelijk vaak de click-through rate (CTR) naar die pagina. De zoeker krijgt de informatie die hij of zij zoekt namelijk al voorgeschoteld zonder te hoeven klikken op het resultaat zelf.

 

Volgens Moz is dit echter maar een aanname.

 

Het is namelijk nooit mogelijk geweest om te achterhalen welke kliks naar je pagina binnenkwamen via de Featured Snippet en welke via het organische zoekresultaat.

5. Websitesnelheid

Hoewel dit niet iets nieuws is in 2020, blijft het belangrijk om goed te optimaliseren voor snelheid. Al in 2018 gaf Google aan dat ze snelheid als ranking factor zouden gaan gebruiken voor het mobile-first indexeren.

 

Met het oog op September 2020, de uiterlijke datum wanneer alles over gaat op mobile-first indexing, is het goed om je website nog even onder de loep te leggen.

 

Een snelle website is trouwens niet alleen goed voor je SEO-prestaties, maar is ook goed voor de gebruikerservaring en conversie. We hebben er een artikel over geschreven, als je benieuwd bent waar snelheid allemaal invloed op heeft. Daarin geven we ook tips hoe je je website sneller kunt maken.

Meer weten over SEO?

Bekijk onze kennisbank met artikelen. Je kunt er veel lezen over development, webdesign, online marketing en onderhoud van je website, webshop of webapplicatie.