Logo Design

Design // 17 mei 2016

Logo Design

Een logo is een uithangbord, het geeft in één oogopslag een indruk van jouw bedrijf. Het logo is een belangrijk onderdeel van jouw visuele identiteit. Ga bijvoorbeeld maar eens na hoe vaak een logo in beeld is op een website, bij de meeste websites staat het logo continu links bovenin.

Visuele identiteit

Een logo is onderdeel van je visuele identiteit. Met een visuele identiteit kan je jezelf onderscheiden ten opzichte van je concurrenten. Voordat er een logo ontworpen wordt, is het belangrijk om deze identiteit vast te stellen. Wij willen jouw identiteit samen ontdekken, om zo de juiste uitstraling en eerste indruk achter te laten op jouw doelgroep.

Onderdelen

Er vallen meerdere onderdelen onder een visuele identiteit, zoals het lettertype, het kleurgebruik of bijvoorbeeld de aangenomen huisstijl. In alle gevallen moet consistentie centraal staan. Als er bijvoorbeeld twee verschillende soorten lettertypes gebruikt worden op een website, kan dit verwarrend overkomen. Daarnaast ziet het er een stuk strakker en professioneler uit als alles een klinkend geheel is.

Het kan natuurlijk voorkomen dat je al goed voor ogen hebt wat jouw identiteit is. Als dit het geval is kan er in principe gelijk een logo ontworpen worden. Als je er nog niet uit bent wat jouw identiteit is, dan valt dit altijd te achterhalen in een persoonlijk gesprek. Hierin worden allerlei punten zoals je doelstelling, missie en visie besproken. Met deze punten in het achterhoofd is het veel gemakkelijker om een logo te maken.

Werkwijze

Een logo ontwerpen is een proces waarbij er input nodig is van twee partijen (de opdrachtgever en designer). Daarom wordt er altijd door een designer gevraagd of er doelen zijn. Dit kunnen punten zijn die er absoluut niet in mogen, maar ook juist punten die er in moeten. Door middel van deze kaders kan er veel gerichter gewerkt worden. Haal inspiratie uit concurrenten of bedrijven die volgens jou een mooi logo hebben. Wees überhaupt goed op de hoogte hoe de logo's van concurrenten er uit zien. Je wilt niet dat logo's te veel op elkaar lijken.

Verschillende logo's

Met deze informatie kan een designer aan de slag. Mening ontwerp maakt gemiddeld zo'n 5 logo's waaruit een keuze gemaakt kan worden. Vervolgens wordt er 1 logo geoptimaliseerd (indien er behoefte aan is). 

Een verhaal vertellen

Logo's die een verhaal vertellen maar tegelijkertijd simpel zijn, werken het best. Deze logo's wekken het meeste aandacht omdat in één oogopslag duidelijk is waar het bedrijf voor staat. Wij streven er altijd naar om dergelijke logo's te maken. In goede samenwerking met jou als opdrachtgever lukt dit ook. Puur omdat jij kennis hebt van de markt waar je je in begeeft.