Responsive Webdesign

Design // 10 januari 2016

Responsive Webdesign

Kort samengevat is responsive webdesign een methode waarbij wij ervoor zorgen dat er altijd sprake is van optimale webervaring. Welk type device (smartphone, tablet, laptop of pc) je ook gebruikt. Ten alle tijden dient een website gebruiksvriendelijk en goed leesbaar te zijn. Je leest er meer over in dit artikel.

Smartphones en tablets

Het gebruik in smartphones en tablets is nog steeds groeiende. Echter is nog ruim 70% van alle websites ongeschikt voor mobiel gebruik. Mobiele browsers zijn vaak nog wel in staat om de website weer te geven, maar in wezen kan je er gebruiker weinig mee. Teksten zijn te klein en dus niet goed leesbaar, linkjes zijn niet klikbaar. Dit tot ergernis voor de gebruiker. Wij kunnen er voor zorgen dat elke website 'mobile friendly' is. Het grote voordeel is dat wij unieke websites maken voor de desktop, smartphone en tablet, welke allemaal te beheren zijn in één specifiek CMS. Content hoeft maar een keer gecreëerd te worden om het vervolgens te onderhouden binnen een gebruiksvriendelijke omgeving.

Voordelen van responsive webdesign

  • Optimale gebruikerservaring: Het belangrijkste punt in het implementeren van een responsive design, is het toegankelijk maken voor elk apparaat. Dit wil zeggen dat elk apparaat een perfecte weergave krijgt, zonder enige vorm van kwaliteitsverlies. Bijkomend voordeel is dat het delen via Social Media gemakkelijk gaat op een mobiel apparaat, gezien de duidelijke navigatie en buttons.
  • Beheergemak: Een alternatief voor een responsive design is een aparte mobiele website. Deze mobiele website is 100% geoptimaliseerd voor alle mobiele apparaten. Het nadeel van een mobiele website is dat je deze (naast je andere website) extra moet beheren. Het voordeel van een volledig responsive design is dat alle apparaten correct worden weergegeven, vanuit 1 CMS. Je hoeft content maar een keer aan toe te voegen of aan te passen.
  • Hogere ranking in Google: Google heeft aangegeven dat mobielvriendelijke websites een hogere ranking verdienen. Dit komt doordat Google streeft naar een optimale gebruikerservaring voor elke internet gebruiker. Als je een geoptimaliseerde mobiele website (dus responsive design) kan aanbieden aan iemand met een smartphone, krijg je een hogere positie. Wil je ook testen of jouw website mobielvriendelijk is?
  • Uitstraling: Last but not least, je website ziet er gewoon veel beter uit! Je laat zien dat je investeert in een website, wat een stuk professioneler over komt dan een website die niet geoptimaliseerd is voor alle apparaten.

Voorbeelden van responsive webdesign

Benieuwd naar hoe een responsive webdesign er uit ziet? Bekijk onze projecten.

Wil je ook een responsive website?

Snel kunnen schakelen met een bedrijf is voor ons en de klant in veel gevallen een voorwaarde. Wij vinden dat smartphone gebruikers direct de mogelijkheid moeten hebben om contact met een bedrijf op te nemen. Al onze smartphone websites zijn voorzien van een 'bel-knop' om direct contact op te nemen. Dit is de snelste manier om contact te leggen. Verder worden er voor een website minimaal drie verschillende states ontworpen. Zo hebben we één state voor de smartphone, één state voor het tablet en één state voor een desktop versie. In dit geval moeten er slechts twee breakpoints worden bepaald wanneer de website verspringt naar de volgende state. De website voor desktop zal verspringen naar een kleinere state zodra de beschikbare schermgrootte onder een vooraf vastgesteld breakpoint van een ‘x’ aantal pixels komt. En de tabletversie verspringt op zijn beurt weer naar een state voor de smartphone zodra de beschikbare schermgrootte zich onder het vastgestelde aantal pixels begeeft. Bij ons is het ook mogelijk je responsive website te ontwikkelen in een week!