Lokale Landingspagina's

Marketing // 1 december 2017

Lokale Landingspagina's

Met de constante veranderingen die doorgevoerd worden in de wereld van SEO, vervallen veel tactieken die ooit de standaard waren. Hiervoor bieden zich anderzijds weer nieuwe kansen aan. Een van die kansen die nog weinig geütiliseerd wordt in de praktijk, is de lokale landingspagina. In dit artikel leg ik uit waarom je hier als bedrijf meer aandacht aan moet besteden, en – most importantly – hoe je dit het beste aan kan pakken. 

Google

Het zal je de laatste jaren ongetwijfeld zijn opgevallen dat Google constant aan het peilen is waar je bent. Wanneer je dit toelaat, wordt jouw fysieke locatie met een nauwkeurige precisie bijgehouden. Google voorspelt met deze informatie wat je aan het doen bent en zelfs wat je gaat doen. Zo krijg ik regelmatig vragen van Google over het restaurant waar ik een dag daarvoor heb gegeten en vertelt Google mij rond 5 uur uit zichzelf hoeveel file er staat op de terugweg van werk. Praktisch of een beetje eng, het ligt er maar aan hoe je er tegenaan kijkt. 

Local

De toegenomen focus van Google op het lokale niveau werkt zich ook door in de zoekresultaten. Wanneer Google weet waar je bent, zal het zoveel mogelijk lokale zoekresultaten aan je presenteren. Zoek je bijvoorbeeld op ‘supermarkt’, krijg je een mooi kaartje met rode markers bij supermarkten in de buurt. Bovenaan staat de dichtstbijzijnde supermarkt met de precieze afstand tot jouw locatie, de openingstijden en de recensies die de supermarkt ontvangen heeft. Google weet dat wanneer je in centrum Amsterdam staat, je hoogstwaarschijnlijk niet geïnteresseerd bent in informatie over een lokale buurtsuper in Hellevoetsluis.      

Nou kun je als bedrijf inspelen op deze focus op local van Google. Stel je voor dat je een isolatiebedrijf hebt. Je bent gevestigd in een klein dorpje waardoor de meeste klanten uit omliggende (grotere) dorpen komen, of zelfs uit een stad in de buurt. Op Google ben je goed vindbaar in je eigen dorpje – dit levert echter weinig klanten op. Je zou het liefst even goed gevonden worden op Google voor de gehele regio. In dit geval kunnen lokale landingspagina’s een stuk helpen. Het is overigens niet zo dat deze pagina’s alleen relevant zijn in het voorbeeld wat ik net gaf. Wanneer de service of het product wat je levert de afstand rechtvaardigt, kunnen lokale landingspagina’s een goede optie zijn om meer (potentiële) klanten te bereiken. Mensen zijn bijvoorbeeld best bereid om 20 minuten te reizen van Amersfoort naar Utrecht voor een goede advocaat. Voor een drogisterij gaat dit niet op.  

Wanneer je pagina’s gaat maken om op specifieke locaties in jouw klantengebied gevonden te worden, zijn er wel een aantal zaken om rekening mee te houden. 

Tip 1: Maak ze Uniek

Google houdt niet van duplicate content (knip-en-plak) pagina’s. Wanneer pagina’s nagenoeg identiek zijn weet Google niet welke het meest relevant is voor de gebruiker en ranken je pagina’s organisch niet erg hoog. Wanneer je landingspagina’s niet goed gevonden, komen er geen bezoekers. Zorg dus dat elke landingspagina wezenlijk van de volgende verschilt. 

Dit gaat overigens niet op voor betaalde landingspagina’s (die je bijvoorbeeld in Adwords gebruikt); deze kun je op no-index en no-follow zetten. Hierdoor zijn de pagina’s niet organisch te vinden in de zoekmachine. Bij betaalde landingspagina’s is het immers niet per se het doel om deze organisch te ranken, maar juist om hier door middel van betaling verkeer op te krijgen. 

Tip 2: Voeg Meerwaarde toe

Zorg dat je elke landingspagina vult met unieke elementen die bijdragen aan de klantenervaring. Denk hierbij aan positieve recensies van ex-klanten uit hetzelfde gebied, omschrijving van projecten die je al hebt afgerond, specifieke promoties die van toepassing zijn in die stad, reisduur en de route naar jouw bedrijf (wanneer van toepassing). Wanneer je geen inhoud voor de pagina kan bedenken die niet al op je website staat of bijdraagt aan een positieve klantenervaring, moet je je afvragen of een local landig page wel een goed idee is. Google houdt niet van doorway pages; landingspagina’s die allemaal (nagenoeg) hetzelfde zijn en niks toevoegen.  

Tip 3: Verstop ze Niet

In bovenstaande link laat Google zich ook uit over zogenaamde island pages. Hiermee doelen ze op pagina’s op een website die niet te vinden zijn via de navigatie, maar enkel doorlinken naar de site. Dit ziet Google als een teken dat de pagina niet ‘nuttig’ is. Het enige doel lijkt om bezoekers binnen te halen. Wanneer je een pagina nuttig en uniek maakt, is het immers ook niet erg om deze duidelijk zichtbaar te maken op de website.

Tip 4: Hou het Klein

Tenzij je de mankracht en creativiteit beschikt om voor half Nederland unieke pagina’s met een meerwaarde te creëren, en overigens ook nog eens de capaciteit beschikt om op al deze locaties diensten te leveren, zou ik adviseren om niet te veel local landing pages te maken. Zeker als het de bedoeling is dat klanten naar jou toekomen, heeft het weinig zin om pagina’s te maken voor locaties die veel reistijd vereisen van potentiële klanten. Niemand gaat een half uur in de auto zitten om naar een schoenmaker te rijden. Begin met maximaal drie pagina’s en evalueer de resultaten na een tijdje.  

 Zelf als je al deze punten meeneemt in het ontwerp van een lokale landingspagina, betekent dit niet dat de pagina perfect is. Per doelgroep of sector kan een andere aanpak beter werken. Bekijk welke elementen werken, en welke niet. Wees niet bang om de pagina aan te passen en verschillende tactieken uit te proberen. 

Kom je er niet uit?

Ik hoop dat deze richtlijnen helpen bij het maken van een goede landingspagina. Kom je er niet uit? Wij kunnen je vast helpen.