Hoe werkt het?

Wij zijn altijd op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen. De SEO check is geheel gratis en vrijblijvend. Je hoeft alleen maar jouw e-mailadres en website door te sturen naar ons. Je ontvangt dan binnen enkele dagen een PDF rapport over welke punten voor verbetering vatbaar zijn. Hieronder staan de onderdelen, elk met een kleine uitleg wat het inhoudt.

Design criteria

Of een website goed werkt begint in feite bij het design en de vormgeving. Een voorbeeld is een responsive design, waarbij de website goed zichtbaar is op mobiel, tablet, desktop of een ander apparaat. Bij design criteria nemen wij SEO aspecten en gebruikers aspecten mee. Er zijn niet alleen gebruikerspunten die hierin meewegen, ook SEO speelt hierin een rol. We kijken naar de volgende criteria:

  • Responsive design: Een responsive design is toegankelijk voor elk soort apparaat (device).
  • Flat design: Bij een flat design wordt gekeken of er rustpunten en overzicht is.
  • SVG icons: SVG icons zijn scherper voor beeldschermen met een hoge resolutie.
  • Layout: De layout dient overzichtelijk en goed opgedeeld te zijn.
  • Favicon: Een klein detail, een logo in het tabblad van een browser.
  • Fonts en kleurenpallet: Het juiste lettertype en kleurgebruik geeft een professionele uitstraling.
  • Buttons: Een button dient activerend te zijn, zogenaamd call-to-action.
  • Navigatie: Evenals de layout dient de navigatie 'vanzelfsprekend' te zijn, gemakkelijk te gebruiken.
  • Usability: Een combinatie van de gehele uitstraling en gebruiksgemak van de website.
  • Witruimtes: Witruimtes contrasteren binnen het ontwerp van de website en dienen als rustpunten.
  • Consistentie: Eenzelfde structuur en correlatie tussen pagina's zorgt voor een samenhangend geheel.
  • Fotografie: Afbeeldingen geven extra waarde voor de gebruiker, evenals voor zoekmachines.

Allround SEO

Onder 'allround' SEO bekijken we punten die in z'n algemeenheid een rol spelen in zoekmachine optimalisatie. Punten zoals 'image alts' en SEO friendly zijn 'ongoing' en dienen altijd bijgehouden te worden. Wij bekijken de volgende punten:

  • Sitemap: Een sitemap geeft een zoekmachine houvast welke pagina's aanwezig zijn op de website of webshop.
  • Underscores in links: In een URL mogen geen underscores staan (_), bepaalde besturingssystemen kunnen hiervan in de war raken.
  • Image alts: Een alt tekst bij een afbeeldingen geeft extra uitleg aan een zoekmachine wat de afbeelding inhoudt.
  • URL SEO friendly: Een URL dient goed gestructureerd te zijn, zonder lidwoorden, cijfers of andere leestekens.
  • Social media activiteit: Activiteit op social media duidt aan dat de beheerder het belangrijk vindt om online 'aanwezig' te zijn.
  • IP canonicalization: Een IP moet gelinkt zijn aan een domein, in plaats van meerdere domeinen.
  • Microdata schema: Microdata geeft extra informatie aan zoekmachines, onzichtbaar voor bezoekers van je website.
  • Canonical tag checker: Een verkeerde canonical tag (verwijzing dat er elders dezelfde content staat) kan voor grote problemen zorgen.
  • Links van externe domein: Een link van een extern domein geeft waarde aan jouw eigen domein.
  • Title tags: Een title tag geeft in de zoekmachines aan waar de pagina over gaat. (Blauw dik gedrukte tekst in google).
  • Meta descriptions: Een meta description geeft in de zoekmachines een extra uitleg. (zwarte tekst onder title tag).
  • H1's: Een H1 is is de titel op de pagina zelf. Deze geeft dus op de pagina zelf aan wat het onderwerp is.

Technische aspecten

Als je website technisch goed in elkaar steekt is dit bevordelijk voor zoekmachines. Hierdoor kunnen zoekmachines gemakkelijker de website doorlopen zonder te hoeven 'stoppen' met crawlen. Een voorbeeld is de interne links, als deze naar een verkeerd punt verwijzen kan dit verwarrend zijn. Wij kijken naar de volgende aspecten:

  • HTML validatie: Als een website weinig HTML fouten bevat, doorlopen zoekmachines de website gemakkelijker.
  • CSS validatie: Als een website weinig CSS fouten bevat, doorlopen zoekmachines de website gemakkelijker.
  • Javascript: Als een website weinig Javascript fouten bevat, doorlopen zoekmachines de website gemakkelijker.
  • HTTPS/SSL: Een SSL certificaat (https) geeft vertrouwen richting gebruiker en zoekmachine.
  • HTML5/CSS3: De nieuwste technieken bevatten minder fouten en zijn sneller.
  • Interne links: Elke interne link dient ergens naar te verwijzen, de pagina moet bestaan.
  • Mobile: Een mobiele versie is gemakkelijker te lezen voor gebruikers met mobiele apparaten.
  • Server Shared hosting / domeinen: Als een website op een server staat met veel en/of verdachte praktijken kan dit nadelig werken.

Snelheid

Snelheid is een van de belangrijkste factoren op het gebied van SEO en gebruikerservaring. Als een website snel laadt is dit bevorderlijk voor gebruiker en zoekmachine. Wij kijken naar de volgende criteria:

  • Afbeeldingen optimaliseren: Geoptimaliseerde afbeeldingen kunnen sneller geladen worden en kennen een relatief kleinere bestandsgrootte.
  • Caching: Een opslagplaats waarin gegevens tijdelijk worden opgeslagen om sneller toegang tot deze data te krijgen.
  • Servertijd beperken: Als een server sneller reageert kan de website logischerwijs sneller geladen worden.
  • Javascript verkleinen: Als een zoekmachine minder Javascript hoeft te doorlopen scheelt dit snelheid.
  • CSS verkleinen: Als een zoekmachine minder CSS hoeft te doorlopen scheelt dit snelheid.
  • HTML verkleinen: Als een zoekmachine minder HTML hoeft te doorlopen scheelt dit snelheid.
  • Gebruikerservaring: Als de opgegeven viewport overeen komt met het formaat van de pagina van deze correct worden weergegeven.

Beter vindbaar worden?

Wij helpen je graag beter vindbaar te worden. Hogere ranking in zoekmachines levert je meer bezoekers en betalende klanten op! Neem contact op voor meer informatie.