Of een website goed werkt begint in feite bij het design en de vormgeving. Een voorbeeld is een responsive design, waarbij de website goed zichtbaar is op mobiel, tablet, desktop of een ander apparaat. Bij design criteria nemen wij SEO aspecten en gebruikers aspecten mee. Er zijn niet alleen gebruikerspunten die hierin meewegen, ook SEO speelt hierin een rol. We kijken naar de volgende criteria:
- Responsive design: Een responsive design is toegankelijk voor elk soort apparaat (device).
- Flat design: Bij een flat design wordt gekeken of er rustpunten en overzicht is.
- SVG icons: SVG icons zijn scherper voor beeldschermen met een hoge resolutie.
- Layout: De layout dient overzichtelijk en goed opgedeeld te zijn.
- Favicon: Een klein detail, een logo in het tabblad van een browser.
- Fonts en kleurenpallet: Het juiste lettertype en kleurgebruik geeft een professionele uitstraling.
- Buttons: Een button dient activerend te zijn, zogenaamd call-to-action.
- Navigatie: Evenals de layout dient de navigatie 'vanzelfsprekend' te zijn, gemakkelijk te gebruiken.
- Usability: Een combinatie van de gehele uitstraling en gebruiksgemak van de website.
- Witruimtes: Witruimtes contrasteren binnen het ontwerp van de website en dienen als rustpunten.
- Consistentie: Eenzelfde structuur en correlatie tussen pagina's zorgt voor een samenhangend geheel.
- Fotografie: Afbeeldingen geven extra waarde voor de gebruiker, evenals voor zoekmachines.