Conversie is ontzettend belangrijk. Als je bezoekers op je website krijgt, wil je namelijk dat niet alleen zij daar wat aan hebben, maar ook dat jij er wat aan hebt.
Een gebruiker converteert op het moment dat hij of zij een actie onderneemt die jouw doelen ondersteunt. Dat kan variëren van een product kopen, tot het invullen van een contactformulier, tot het maken van een reservering.
Hoe meer websitebezoekers converteren, hoe meer je als bedrijf uit zo’n bezoeker haalt. Hoeveel bezoekers daadwerkelijk converteren, wordt gemeten met de conversieratio.
Een conversieratio van 4% betekent dan dat 4 op de 100 paginabezoekers daadwerkelijk datgene doet op de site wat jouw doel ondersteunt. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om hun conversieratio te optimaliseren.
Vaak doen ze dat door verschillende varianten van een pagina te testen, bijvoorbeeld met verschillende kleuren, tekstgroottes, afbeeldingen, of calls-to-action.
Maar wat vaak vergeten wordt, is dat iets heel simpels als websitesnelheid een enorm effect kan hebben op je conversie!
Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat snellere websites een merkbaar hogere conversieratio hebben ten opzichte van langzamere sites:
- Bij Walmart merkten ze bijvoorbeeld dat voor elke seconde dat de pagina sneller laadde, de conversie met 2% steeg. Wanneer een pagina binnen 4 seconden nog niet geladen was, kelderde de conversieratio enorm.
- Volgens Akamai halveert de conversieratio wanneer een pagina langer dan 3 seconden aan het laden is
- En volgens skilled.co zakt de conversieratio van rond de 2% bij 2.4s laadtijd, naar minder dan 1% bij 4.2s laadtijd. Na 5.7 seconden blijft de conversieratio rond de 0.6% hangen.
Het hebben van een snelle website loont dus zeker als we kijken naar conversie. De onderzoeken wijzen uit dat: een kortere laadtijd = hogere conversieratio.
En ondanks dat een stijging van een paar procent niet veel lijkt, kan het een enorm verschil betekenen in omzet. Uit een test van Zalando blijkt dat elke 100ms verbetering in laadtijd tot 0.7% meer omzet per sessie leidde. Dat is 7% voor elke seconde verbetering!