Violet88 Bel direct   030 227 14 29phone icon

Waarom tracking belangrijk is voor je website of webshop

Om je marketingstrategie zo succesvol mogelijk te laten zijn, is het belangrijk dat je de ideale marketingmix hebt.

 

De marketingmix of marketinginstrumentenmix is de strategische combinatie van, en onderlinge samenhang tussen, instrumenten die een bedrijf ter beschikking heeft om hun doelgroep(en) te benaderen en te bewerken.

 

De vraag is vaak wat de ideale marketingmix is voor jouw bedrijf. Om daarachter te komen is het belangrijk om inzicht te verkrijgen hoe je huidige marketingmix presteert. Dit doe je door te meten.

Waarom is tracking belangrijk?

Meten op het internet doe je in dit geval door de juiste tracking in te stellen van de verschillende marketingmiddelen. Denk aan e-mailcampagnes, social media en de bezoekers van je website. Als de tracking van je marketingmix is ingesteld, kun je In Google Analytics de resultaten zien en vergelijken met elkaar. Enkele belangrijke punten zijn:

 

  • Paginaweergaven
  • Bounce rate
  • Tijd op pagina

Heatmaps

Als je jouw website gaat optimaliseren, ga je vaak uit vaak een hogere conversie (en dus meer omzet). Het is dan belangrijk om inzicht in je website bezoekers en het gedrag van deze bezoekers te leren kennen. Naar welke informatie zijn ze op zoek? Op welke menu items wordt veel of juist weinig geklikt?

 

Een middel van tracking wat je hiervoor goed kan gebruiken zijn heatmaps. Door een heatmap te gebruiken krijg je inzicht van het gedrag van bezoekers op je website.

 

Soorten heatmaps

  • Scroll

In een scroll heatmap zie je tot waar de gebruikers op je website scrollen. Zo krijg je dus inzicht welke content je bezoekers zien, en ook wat niet.

  • Klik

In deze heatmaps is te zien waarop de bezoekers van je website klikken. Zo wordt het inzichtelijk welke elementen en/of knoppen de bezoeker interessant vindt.

  • Beweging

Een beweging heatmap vertelt je hoe een bezoeker de muis over de website beweegt. Met deze heatmap wordt het duidelijk welke elementen op de website opvallen of juist niet. Zo kom je er bijvoorbeeld achter op de belangrijke knoppen op je website wel opvallend genoeg zijn.

Doelen

Ook kun je in Google Analytics doelen opstellen. Denk aan een brochure aanvraag, een ingevuld contact formulier of een klik op je telefoonnummer.

 

  • Bestemming: Er wordt een doel gemeten wanneer een bezoeker op een bepaalde URL komt. In de meeste gevallen is dit de bedankpagina van een formulier.
  • Duur: Er wordt een doel geregistreerd wanneer een bezoeker een minimumaantal seconden op de website blijft.
  • Pagina’s/schermen per sessie: Wanneer tijdens een bezoek een bepaald aantal pagina’s wordt bekeken, wordt dit geregistreerd als doel.
  • Gebeurtenis: Bijvoorbeeld het bekijken van een video, of een PDF download

  

Door je marketingmiddelen te ‘tracken’ krijg je inzicht in het succes en de effectiviteit van je middelen. Zo zie je bijvoorbeeld vanuit welk kanaal de meest converterende bezoekers komen. Vanuit hier kun je vervolgens optimaliseren, om zo tot de ideale marketingmix voor jouw bedrijf te komen.


Hieronder een overzicht van de verschillende kanalen van een klant van Violet88.

kanalen-conversie 

Je kan hier zien dat Organic Search een veel lagere bounce rate heeft dan Paid Search, en dat bezoekers die via refferal (doorverwijzing van een andere site of link uit een nieuwsbrief) op de site zijn gekomen, een veel hoger conversie percentage hebben dan de andere kanalen.

Conversie attributie

Zoals hierboven beschreven stel je vaak doelen op voor je website of webshop. Bijvoorbeeld een sale of contactaanvraag. Bezoekers die een doel voltooien doen dat vaak niet bij hun eerste bezoek aan de website. Ze oriënteren vaak en komen op een later moment terug. Als een doel is voltooid, is het zaak om te achterhalen welk kanaal daarvoor heeft gezorgd. Vervolgens is het zeer zinvol om conversie-attributie toe te passen en je kanalen te optimaliseren.

 

Wat is conversie-attributie?

Zoals bovenstaand beschreven kan een bezoeker via meerdere kanalen een website bezoeken. Met conversie-attributie ken je een procentuele waarde toe aan de volgorde waarin kanalen worden bezocht. Op die manier kan je het online marketingbudget goed te verdelen onder de kanalen die bijdragen aan een sale.

Een voorbeeld van klantgedrag kan zijn:

kanaalverloop

 

In het voorbeeld hierboven zie je dat de klant 7 kanalen bezocht voordat er een doel – in dit geval een sale – plaats vond. Tijdens het laatste, directe, bezoek deed de bezoeker een aankoop.

Door conversie-attributie toe te passen voorkom je een vertekend beeld. Andere kanalen dragen namelijk ook bij aan de conversie. Zo zorg je ervoor dat je geen kanalen verwaarloosd die eigenlijk heel belangrijk zijn in het proces.

 

Waarom toepassen?

De vraag die je in dit geval kan stellen is: Zou je iets verkocht hebben als er geen vergelijkingssite bezocht werd waarna de bezoeker weer op jouw site kwam? Wat als social media geen rol gespeeld zou hebben?

Het lijkt dan niet eerlijk om al het krediet (en budget) toe te kennen aan één kanaal. 

attributie modellen

Verschillende attributie modellen

Vooropgesteld dat nagenoeg elke site een eigen attributiemodel zou moeten ontwikkelen zijn er wel een aantal ‘standaardmodellen’ die met regelmaat gebruikt worden.

Een aantal van de meest voorkomende worden hieronder toegelicht.

 

  • Laatste klik (Last click): dit is de standaard in Google Analytics; het toekennen van de conversie aan de laatste verkeersbron.
  • Tijdsverval (Time decay): bij dit model is het zo dat hoe dicht bij de conversie het kanaal zit, hoe meer waarde het krijgt toegeschreven
  • Lineair: alles kanalen van het conversiepad krijgen dezelfde waarde toegekend.
  • Op basis van positie (Position-based): hier krijgen het eerste en laatste kanaal van het conversiepad beiden 40% waarde en wordt de overige 20% verdeeld over de tussenliggende touchpoints.
  • Eerste klik (First click): hierbij krijgt het eerste kanaal de volledige waarde toegeschreven.

 

Welk conversie-attributiemodel moet ik toepassen?

Dat is lastig te zeggen. Alleen de data van jouw site kan aangeven welk model het beste toegepast kan worden. Dat kan ook een model zijn die hierboven niet is genoemd.

Google Tag Manager

Voor het instellen van tracking moet je vaak een stukje code op je website plaatsen. Als je dit zelf niet kan, ben je vaak afhankelijk van iemand anders. Het duurt dan een paar dagen of weken, terwijl jij zo snel mogelijk inzicht wil hebben.

 

Google Tag Manager biedt hiervoor een oplossing. Google Tag Manager is een online tool van Google waarin je HTML-code kunt plaatsen in je website, zonder tussenkomst van een programmeur. Je plaatst eenmalig de Google Tag Manager code op elke pagina van je website. Daarna kun je met jouw Google Tag Manager dashboard zelf, zonder kennis van programmeren, code toevoegen aan je website.

 

De belangrijkste voordelen van Google Tag Manager op een rijtje:

  • Snelheid. In plaats van een hoop externe codes en pixels, plaats je slechts één stukje code op je website. De rest handelt Google voor je af. Dat maakt je website vaak ook een stuk sneller.
  • Betrouwbaarheid. Slecht geïmplementeerde code kan je website laten crashen. Google Tag Manager laat je alle code eerst testen, voordat het live gaat. Daardoor voorkom je dat je website stuk gaat door slecht geprogrammeerde of geplaatste code.
  • Overzichtelijkheid. Als je veel verschillende pagina’s hebt of gebruik maakt van marketing automation software met eigen landingspagina’s, kun je gemakkelijk vergeten om de juiste code op de juiste pagina’s te plaatsen. En daarmee krijg je onbetrouwbare statistieken.
  • Gratis. Er zijn ook andere tag management tools, maar die zijn vaak nogal prijzig. Google Tag Manager is net als Google Analytics erg compleet en dus ook nog eens gratis.

Laat ons je helpen

Wil je meer weten over het instellen van tracking? Laat ons je helpen. Wij maken graag een analyse waar je op kunt verbeteren! Neem contact op voor de mogelijkheden!