Violet88 Bel direct   030 227 14 29phone icon

Ephemeral content: wat is het en hoe pas ik het toe?

Misschien heb je het al eens voorbij horen komen, maar misschien heb je er nog nooit van gehoord: ephemeral content. Hoe dan ook, de kans is groot dat je eigenlijk al lang weet wat het is, en sterker nog: je hebt er waarschijnlijk dagelijks mee te maken.

 

In dit artikel leggen we je precies uit wat je kan verstaan onder ephemeral content, waarom het zo interessant is als marketingmiddel én geven we je wat concrete tips hoe je ephemeral content zelf kan inzetten.

Wat is ephemeral content?

Ephemeral content direct vertaald naar het Nederlands is iets als ‘kortstondige' of 'vluchtige' content. Dat geeft eigenlijk al een vrij goed beeld van wat ephemeral content is, namelijk content die maar kort beschikbaar is.

 

Een wat formelere definitie: Ephemeral content bestaat uit communicatieuitingen, zoals afbeeldingen of video's, die maar beperkt beschikbaar zijn en na een bepaalde periode (meestal na 24 uur) worden verwijderd.

 

De welbekende Instagram en Snapchat Stories zijn hier een goed voorbeeld van. Maar ook Instagram en Facebook live zijn voorbeelden van ephemeral content.

 

Wat ze met elkaar gemeen hebben is dat het een vorm van directe communicatie is die vooral ook interactief is. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld vragen stellen in een story, op een poll reageren, of met elkaar discussiëren tijdens een livestream.

Hoe werkt ephemeral content?

Dat ephemeral content populair is, is geen geheim. Het wemelt van de Stories en ook livestreams komen steeds vaker voor.

 

Maar waarom is het zo dat deze vorm van communicatie zo goed werkt? Het blijkt dat er een psychologisch mechanisme achter zit.

 

Uit onderzoek blijkt dat ephemeral content vooral inspeelt op ‘fear of missing out’ (FOMO) en de behoefte aan sociaal contact.

 

Een bekende theorie in de communicatiewetenschap – uses and gratifications – stelt dat mensen social media gebruiken om een bepaald gevoel van voldoening te verkrijgen.

 

Bijvoorbeeld voldoening in de behoefte aan entertainment, sociale connecties of gewoon een uitvlucht uit de drukke wereld van tegenwoordig.

 

Maar zoals in veel gevallen willen we altijd meer, meer en meer. Er is steeds weer iets nieuws nodig om nog dat gevoel van voldoening te krijgen.

 

We zijn maar al te bang dat we dingen missen als we voor een dag onze smartphone zouden wegleggen. Dat is precies de reden dat veel mensen dat dan ook niet kunnen.

 

Ephemeral content speelt in op deze fear of missing out. Omdat we altijd op de hoogte willen zijn en liever niks missen, zijn we snel geneigd om “nog even snel” onze Stories te checken, ook al weten we dat we eigenlijk betere dingen te doen hebben.

 

Naast FOMO, speelt ephemeral content ook in op de behoefte aan sociaal contact. Dat komt omdat het bepaalde overeenkomsten heeft met face-to-face gesprekken. Bijvoorbeeld omdat je ‘mee kunt praten’ door vragen te stellen, te stemmen in een poll, of te reageren op een story. En – net als ephemeral content – beleef je een face-to-face gesprek maar één keer.

Waarom is dit interessant voor mij als bedrijf?

Hoge engagement

Ephemeral content is interessant als bedrijf omdat het vaak voor een hoge mate van engagement zorgt.

 

We kunnen engagement verdelen in drie categorieën, van minste naar meeste engagement: consumeren, bijdragen, en co-creëren.

 

Als je klanten of volgers alleen maar consumeren, is het moeilijk om een relatie met ze op te bouwen. Als je ze in plaats daarvan laat co-creëren, werk je actief aan het opbouwen van een relatie met je klanten omdat je klanten dan het gevoel hebben echt onderdeel te zijn van je bedrijf.

 

Met ephemeral content zit je al snel ergens ertussenin. Omdat deze content vaak bite-sized is en snel weer verdwenen is, zullen gebruikers eerder gemotiveerd zijn om met de content te engagen.

 

Grotere (en jongere) doelgroep bereiken

Een ander voordeel is dat het met ephemeral content over het algemeen makkelijker is om een wat jongere doelgroep te bereiken.

 

Vooral onder de jonge doelgroep is de attention span laag. Ze zijn sneller afgeleid en zullen niet zo snel een hele blogpost lezen of video kijken tenzij ze op dat moment écht geïnteresseerd zijn in die content.

 

Daarom is korte, snelle content enorm geschikt om deze doelgroep te bereiken en je merkbekendheid te vergroten.

 

Je bedrijf een menselijk karakter geven

Ephemeral content kan je helpen je bedrijf minder statisch over te laten komen, maar juist een menselijk karakter mee te geven.

 

Door een kijkje ‘behind-the-scenes’ te geven kom je authentiek over. Ephemeral content is namelijk over het algemeen wat minder ‘polished’ en juist creatiever. Zo laat je zien dat je niet per se een heel strak en saai bedrijf bent, maar dat er échte mensen achter zitten.

Hoe zet ik ephemeral content in als marketingmiddel?

Al zin om ephemeral content in te zetten? In dit gedeelte geven we je een aantal ideeën om zelf ephemeral content in te gaan zetten. 

  • Account Takeovers. Je kunt bijvoorbeeld je account een dagje over laten nemen door een medewerker, die je volgers meeneemt door een typische werkdag of een rondleiding langs het kantoor. Hiermee geef je een persoonlijk kijkje achter de schermen.

    Een andere optie is een takeover door een influencer. Let er hierbij wel goed op dat de influencer past bij jouw bedrijf, anders komt het niet authentiek over. De influencer kan dan bijvoorbeeld door middel van interviews met medewerkers jouw bedrijf op een unieke manier uitlichten.

 

  • Oude content nieuw leven inblazen. Ephemeral content hoeft niet altijd per se ‘nieuw’ te zijn. Het is juist efficiënt om content die je al hebt gemaakt te herbruiken. Stel, je hebt een blogpost geschreven en je wil hiermee ook een wat jongere doelgroep bereiken. Dan kan het heel goed werken om kleine bite-sized snippets van die blog post op een visuele manier te verwerken in Stories.

    Je kunt er dan zelfs voor kiezen om engagementfuncties toe te voegen, zoals polls of ‘Stel een vraag’-stickers. Ook kun je heel handig een link bijvoegen naar de volledige post, zodat mensen die oprecht in de content geïnteresseerd zijn altijd verder kunnen lezen. Op Instagram en Snapchat doe je dat bijvoorbeeld met een ‘Swipe up to read more’ link.

 

  • Input van je gebruikers inzetten als content. Door slim gebruik te maken van de input van je volgers creëer je op een hele makkelijke manier engaging content. Denk bijvoorbeeld aan een interactieve Q&A-sessie met je volgers, of het reposten van stories, video’s, afbeeldingen of gebruikersreviews over jouw product of dienst.

 

  • Wedstrijden en giveaways

 

  • Live video. Veel van de voorbeelden die we hierboven hebben besproken kun je ook gebruiken in combinatie met live video. Bijvoorbeeld een live Q&A-sessie waarbij gebruikers in real-time hun vragen kunnen stellen, een live interview, of een live rondleiding door het kantoor.

Ook toepassen in je social media strategie?

We zijn benieuwd hoe jij dit gaat toepassen in je strategie. We kunnen je er uiteraard altijd bij helpen!