Zoekmachine optimalisatie draait om een aantal aspecten:
Onderzoek
De eerste stap in zoekmachine optimalisatie is het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek, je wilt immers weten waar jouw doelgroep op zoekt. Als je eenmaal weet waar de doelgroep op zoekt kan je daar slim op inspelen.
Technische optimalisatie
Bij een technische optimalisatie wordt de website sneller gemaakt. Hierdoor kunnen zoekmachines makkelijker de website doorlopen en voor bezoekers wordt de website gebruikersvriendelijker.
Teksten
Op basis van het zoekwoorden onderzoek wordt bepaald welke teksten er nodig zijn. Als er kwalitatieve teksten op de website komen te staan kan de zoekmachine goed inzien waar de website in zijn geheel over gaat.
Backlinks
Nadat de tekst en de optimalisatie gedaan is is het relevant om verwijzingen (backlinks) van andere websites te krijgen. Door backlinks kunnen zoekmachines inzien waar belangrijke informatie staat, een website verwijst immers niet zomaar naar een andere website.
Onderhoud
Zoekmachine optimalisatie is nooit klaar, het onderhouden van de website is ook erg belangrijk. Zoekmachine optimalisatie is een constant proces, het is daarom belangrijk om teksten te blijven plaatsen, zorgen dat er geen fouten op de website staan en een constante stroom van backlinks te verkrijgen.
SEO oftewel zoekmachine optimalisatie kan je in principe zelf proberen. Als je het echter goed wilt doen, laat het dan doen door experts. Het maken van zoekwoorden analyses, technische optimalisatie, schrijven van de content en verkrijgen van backlinks lijkt gemakkelijk, maar is het in de praktijk niet. Voor elk van de 4 onderdelen is enige mate van expertise vereist. Op internet is veel te vinden over zoekmachine optimalisatie, echter is het maar de vraag of je er zelf tijd en zin in hebt.