Essentieel

Tegenwoordig is bijna elk bedrijf wel te vinden op het internet, in de meeste gevallen is dat door middel van een website. Sommige bedrijven zijn zelfs alleen maar via het internet te vinden, denk aan een online winkel voor kleding. Zulke webshops gaan en staan met het online vindbaar zijn van hun online winkel. Toch blijkt dat alleen een website hebben en aanwezig zijn op het internet niet genoeg is om ook echt goed gevonden te worden door de doelgroep. Om dit op te lossen kan er zoekmachine optimalisatie (SEO) uitgevoerd worden. 

De aspecten van zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie draait om een aantal aspecten:

 

Onderzoek
De eerste stap in zoekmachine optimalisatie is het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek, je wilt immers weten waar jouw doelgroep op zoekt. Als je eenmaal weet waar de doelgroep op zoekt kan je daar slim op inspelen.

 

Technische optimalisatie
Bij een technische optimalisatie wordt de website sneller gemaakt. Hierdoor kunnen zoekmachines makkelijker de website doorlopen en voor bezoekers wordt de website gebruikersvriendelijker.

 

Teksten
Op basis van het zoekwoorden onderzoek wordt bepaald welke teksten er nodig zijn. Als er kwalitatieve teksten op de website komen te staan kan de zoekmachine goed inzien waar de website in zijn geheel over gaat.

 

Backlinks
Nadat de tekst en de optimalisatie gedaan is is het relevant om verwijzingen (backlinks) van andere websites te krijgen. Door backlinks kunnen zoekmachines inzien waar belangrijke informatie staat, een website verwijst immers niet zomaar naar een andere website.

 

Onderhoud
Zoekmachine optimalisatie is nooit klaar, het onderhouden van de website is ook erg belangrijk. Zoekmachine optimalisatie is een constant proces, het is daarom belangrijk om teksten te blijven plaatsen, zorgen dat er geen fouten op de website staan en een constante stroom van backlinks te verkrijgen.

 

SEO oftewel zoekmachine optimalisatie kan je in principe zelf proberen. Als je het echter goed wilt doen, laat het dan doen door experts. Het maken van zoekwoorden analyses, technische optimalisatie, schrijven van de content en verkrijgen van backlinks lijkt gemakkelijk, maar is het in de praktijk niet. Voor elk van de 4 onderdelen is enige mate van expertise vereist. Op internet is veel te vinden over zoekmachine optimalisatie, echter is het maar de vraag of je er zelf tijd en zin in hebt.

Zoekwoorden onderzoek

Voorafgaand de optimalisatie is het belangrijk om een gedegen zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Je wilt immers weten waar jouw klanten op zoeken. Bij een zoekwoorden onderzoek wordt er gekeken welke keywords (zoekwoorden) het meest interessant voor jouw website zijn. Hierbij wordt gekeken naar concurrentie en zoekvolume (op verzoek ook naar de kosten van Adwords). Bij een dergelijk onderzoek worden duizenden woorden door bepaalde tools gehaald, wat uiteindelijk een klein lijstje met hoofd keywords oplevert. Deze keywords zijn voor jou het meest interessant omdat ze in potentie de meeste relevante bezoekers naar je website kunnen krijgen.

SEO content

SEO content, oftewel de teksten die de zoekmachines vinden worden steeds belangrijker. Google hecht veel waarde aan 'het verhaal' wat een website biedt. Het verhaal moet uniek en kwalitatief goed zijn, het moet nieuw zijn voor de bezoeker. Zo mag er bijvoorbeeld niet teveel gekopieerde tekst op je website staan. Tekstschrijven is een vak apart, de teksten moeten immers lekker leesbaar zijn, maar de teksten moeten ook aan de maatstaven voldoen die de zoekmachines waarderen. Zo moeten de teksten een x aantal woorden bevatten, moeten er bepaalde tags gebruikt worden en moet uiteraard het keyword er vaak genoeg in voorkomen. Meer weten? Lees onze uitgebreide uitleg over SEO teksten (content).

Backlinks

Als het technische deel en de teksten staan komen we uit bij het laatste punt, de backlinks. Backlinks wil zeggen, websites die naar jouw website verwijzen. De verwijzingen zijn voor zoekmachines een belangrijke indicatie of jouw website unieke informatie bevat. Vrij logisch, als een andere website naar jouw website verwijst, dan moet er wel interessante informatie op staan. Als een website veel backlinks heeft, stijgt deze ook vaak. De zoekmachines denken namelijk dat de website erg belangrijk is. Ook aan backlinks hangen maatstaven, zo moeten de backlinks van relevante (goede) websites komen. Als je niet goed weet hoe je backlinks moet verzamelen, is het promoten van jouw website een optie. Als je niet weet hoe dat moet, lees hier dan hoe je jouw website moet promoten.

SEO onderhoud

Nadat alles technisch goed staat, de teksten kwalitatief kloppen en het aantal backlinks fors is gestegen zijn we er helaas nog niet. Aangezien zoekmachine optimalisatie een lange termijn proces is dient de website goed onderhouden te worden. Zoals al eerder aangegeven, je komt niet zomaar op plek 1 te staan op een desbetreffend zoekwoord. Je moet in feite blijven optimaliseren en groeien qua pagina's, dit kan bijvoorbeeld door blogartikelen te publiceren. Ook is het belangrijk om een constante flow van backlinks te generen, zodat de zoekmachines een idee krijgen dat de website constant waardevolle informatie bevat.

Beter gevonden worden?

Wij kunnen je helpen met jouw vindbaarheid te vergroten. Dit kunnen wij doen door advies of door het overnemen van werkzaamheden. Zo kunnen wij campagnes opzetten, marketingmiddelen beheren, et cetera.