menphoneu
menu

Hoe verhoog je de open rate van een e-mail campagne?

Als je een e-mail of nieuwsbrief verstuurt, wil je natuurlijk dat de ontvanger ze opent en leest. Dit is echter lastiger dan dat het klinkt, want hoe zorg je er voor dat mensen je e-mails lezen? Je hebt niet alleen goede content nodig, je moet ook aan andere factoren denken. In dit artikel lees je hoe je gemakkelijk de open rate van je e-mail campagne kan verhogen.

Maak duidelijk wie de afzender is

Misschien wel het allerbelangrijkste punt wanneer je een nieuwsbrief verstuurd, wees duidelijk wie de afzender is. Nog voordat een ontvanger kijkt waar de nieuwsbrief over gaat, bekijkt hij de afzender. Probeer hierin zo duidelijk mogelijk te zijn. Alleen jouw e-mailadres in de headline werkt niet goed genoeg. Ga bij het afzenderveld dus voor je bedrijfsnaam plus e-mail adres. Daarnaast kan je ook in de tekst van de nieuwsbrief vermelden dat de e-mail afkomstig van jou is.

Schrijf een goede headline

In algemene tips over e-mail marketing geven we 'goede headlines' ook als tip, maar we willen alsnog benadrukken dat een goed onderwerp ontzettend belangrijk is. Zorg dat jouw nieuwsbrief opvalt. Zorg er voor dat mensen jouw bericht willen lezen. Als voorbeeld, bij een nieuwsbericht betreffende een nieuwe marketingdienst van jouw bedrijf. Ga dan niet voor:
- Wij zetten nu e-mail marketing in.
Maar:
- Wil je (nieuwe) klanten blijven binden?
De ideale lengte voor een onderwerpregel is niet meer dan 50 karakter, voor mobiel geldt 32 karakters. 

Zorg voor een goede snippet of preheader

Een snippet of preheader is de eerste tekst die wordt weergegeven onder of naast de headline. Zie het als de zwarte tekst in de zoekresultaten van Google (in het plaatje hieronder). De blauwe tekst trekt de aandacht, de zwarte tekst eronder geeft een uitleg wat iemand kan verwachten op de pagina.

Schermafbeelding 2016 06 17 om 14.27.31

Bij E-mail marketing werkt het precies hetzelfde. De headline moet de aandacht trekken. De preheader of snippet moet een extra uitleg geven over het onderwerp. Standaardzinnen zijn vaak: 'Je ontvangt deze nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven bent, schrijf je hier af'. Met dergelijke standaard ingestelde preheaders valt er winst te behalen.

Verzend op het juiste moment

Dag en tijdstip is van grote invloed op de open rate van de e-mail of nieuwsbrief. Als je doelgroep de zakelijke markt betreft dan is het niet verstandig om je nieuwsbrieven er in het weekend uit te sturen aangezien de meeste mensen dan vrij zijn. Houd ook rekening met de tijd waarop je een mail eruit stuurt. Onder de lunchpauze is geen goed moment, evenals het eind van de dag. Ook is het niet aan te raden om op maandag een mail te sturen, aangezien mailboxen aardig volstromen in het weekend.

Haal alleen inschrijvingen binnen van geïnteresseerde mensen

Het klinkt leuk als je 6.000 inschrijvingen hebt op je nieuwsbrief, maar wat heb je er aan als maar de helft geïnteresseerd is in jouw diensten? Wees vanaf het begin duidelijk waar mensen zich voor inschrijven. Het heeft weinig zin om iemand te blijven bestoken met e-mails en nieuwsbrieven die hij toch niet leest. Het kan zelfs nadelig voor jou zijn als iemand deze mails als spam markeert.

Vind de juiste zendfrequentie

Het is lastig om te bepalen wat de meest ideale zendfrequentie is voor jouw doelgroep. Je komt daar het beste achter door ze het zelf te vragen. Je kunt natuurlijk een optie geven bij het aanmelden hoe vaak ze de nieuwsbrief willen ontvangen. 

Blijf testen en optimaliseren

Niet iedere ontvanger is hetzelfde. De beste manier om je open rate te verhogen is door verschillende dingen uit te proberen. Je leert het meest van statistieken te bekijken om vervolgens daaruit conclusies te trekken. Maak gebruik van verschillende tests, probeer dingen uit, pas net zo lang aan totdat je de juiste vorm gevonden hebt. Hulp nodig? Schroom niet om contact met ons op te nemen!