menphoneu
menu

Bounce rate verlagen? Pas deze 10 punten gemakkelijk aan!

Een hoge bounce rate, een gehaat begrip in online marketing land. Een online marketeer krijgt er de kriebels van, een manager wilt het cijfer het liefst zo laag mogelijk zien. 

Wat is bounce rate ook al weer?

Bounce rate is een getal dat refereert aan het percentage bezoekers die jouw website verlaten na het bezoeken van maar 1 pagina. Ze ‘bouncen’ in feite gelijk terug. Een hoge bounce rate is een relatief begrip. De meeste websites hebben een bounce rate variërend van 26% tot 70%.

De vuistregels zijn:

  • 25% of lager: waarschijnlijk is er iets kapot.
  • 26-40%: Top!
  • 41-55%: Gemiddeld.
  • 56%-70%: Hoger dan het gemiddelde, maar kan aan het type website liggen.
  • 71% en hoger: Slecht, kans is groot dat er iets niet klopt.

1. Trage laadtijd

Websitesnelheid is een ranking factor van verschillende zoekmachines, als je dus actief bezig bent met zoekmachine optimalisatie zou dit al een aandachtspunt moeten zijn. Zoekmachines waarderen websites die voor een positieve ervaring zorgen hoger in de ranking. Trage website zorgen voor een negatieve ervaring en worden dus logischerwijs lager gewaardeerd. Als jouw pagina langer dan enkele seconden nodig heeft om te laden kunnen bezoekers er genoeg van hebben en de pagina verlaten.

Laadtijd van de website verhogen resulteert in een betere gebruikerservaring op de pagina zelf en een hogere ranking in zoekmachines, twee vliegen in een klap! Gebruik tools zoals Google PageSpeed Insights, Pingdom of GTMetrix. Deze tools geven tips hoe je de snelheid van jouw website kunt bevorderen. 

2. Goede content

In sommige gevallen kan een websitebezoeker alle informatie vinden op een bepaalde pagina. Dit kan een goed iets zijn (misschien heb je de beste content ooit geschreven), of je hebt een pagina gemaakt waarbij de bezoeker maar een enkel formulier hoeft in te vullen. 

Om te bepalen of de bounce rate je zorgen moet baren moet je dieper in Google Analytics duiken. Bekijk de statistieken ‘Time Spent on Page’ en ‘Average Session Duration’. Als elke bezoeker meerdere minuten op een pagina blijft zendt dit een positief signaal naar de zoekmachines. Als een bezoeker minder dan een minuut op een pagina blijft, zorg dan dat je content relevanter wordt voor lezer.

3. Rotte appels

Met het oog op het vorige punt kunnen er natuurlijk ook pagina’s zijn die het gemiddelde naar beneden halen. Het is goed om zo af en toe je website te checken op deze rotte appels, misschien zijn er wel snelle winsten te behalen. 

Pagina’s die weinig bezoeken hebben kunnen voor troebele data zorgen. Er valt weinig te zeggen over een pagina die bijvoorbeeld maar 5 bezoekers heeft getrokken in de afgelopen maand. Echter hangt dit natuurlijk wel van jouw website af. Kies wat logisch is (of dat nou 100 of 1.000 bezoekers zijn) en analyseer deze.

4. Misleidende Title tag en/of Meta description

Vraag jezelf af: vertelt de huidige title tag en/of meta description wat over de pagina?

Als dit niet het geval is kunnen bezoekers namelijk een pagina bezoeken met de intentie om wat te lezen wat in de Title tag staat. Mocht het artikel hier niet over gaan, dan bestaat er een kans dat ze gelijk vertrekken. Gelukkig valt dit simpel te fixen. Bekijk waar de pagina nou écht over gaat en zet dit onderwerp in de Title tag en Meta description.

5. Geen tekst of een technische fout

Als je een pagina een ongelooflijk hoge bounce rate heeft zit er ongetwijfeld wat fout. Er kan bijvoorbeeld een 404 error optreden of de pagina laadt niet goed.

Bekijk de pagina om in te beelden wat een gebruiker nou daadwerkelijk ziet. Je kunt ook in  Search Console bekijken om te kijken of Google een error aangeeft (Crawl > Crawl Errors). Vindt uit wat het probleem is (of schakel hulp in) voordat het probleem zich verder ontwikkeld.

6. Een verkeerde link van een andere website

Het kan natuurlijk zijn dat jij alles goed doet vanaf jouw kant om een gemiddelde bounce rate te verkrijgen, maar je alsnog een hoge bounce rate hebt. Bekijk dan je ‘refferal traffic’, oftewel websites die naar jou verwijzen. De verwijzende website kan een verkeerde anchor tekst of link gebruiken die niet helemaal klopt. 

Deze fout ligt natuurlijk compleet bij de andere partij, alleen jij ondervindt er wel hinder aan. De schrijver of editor linkt naar jouw website in een verkeerde manier of heeft helemaal niet bedoeld om naar jou te linken. Schrijf de website aan die een verkeerde link geeft en vraag of ze die willen verwijderen. Leg duidelijk uit waarom je dit wilt en hoe je dit voor je ziet.

7. Affiliate of onepage website

Als je een affiliate website hebt, is het enige doel bezoekers doorsturen naar andere websites. In dit voorbeeld is het juist goed om een hoge bounce rate te hebben! 

Idem dito voor een ‘onepager’ oftewel een website die maar uit één pagina bestaat. Het is heel normaal om voor dergelijke websites een hoge bouncerate te hebben. Gelukkig weet Google al snel of jouw website het beoogde doel haalt (en zal je dus ook niet straffen in dit geval).

8. Content van lage kwaliteit

Om het maar even plat te zeggen; bezoekers kunnen je website verlaten omdat je content gewoon ronduit slecht is. Bekijk je pagina’s met een goeie kritische blik en analyseer het nogmaals. Ook een mogelijkheid kan zijn dat je wel een goed verhaal hebt, maar het slecht leesbaar is. Gebruik daarom altijd:

    • Witregels;
    • Gebruik je goede headers?
    • Gebruik je afbeeldingen?

Probeer je content altijd relevant te maken, een slecht stuk dat de doelgroep niet interesseert zal nooit goed gaan werken. Het onderwerp is simpelweg niet interessant genoeg.

9. Slechte user interface

Bestaat je website alleen maar uit ads, pop-ups, enquêtes en e-mail buttons? Het is aannemelijk dat het marketing en sales team deze call-to-actions graag wilt zien, maar sla hierin door en je hebt een negatieve gebruikerservaring.

Heeft jouw website een slechte navigatie? Het kan zo zijn dat een bezoeker op zoek is naar een bepaald element op de website, maar kan hij deze niet vinden. Een slechte menubalk of geen zoek-optie kunnen hier oorzaken van zijn. 

Zorg ervoor dat dergelijke designfouten je niet treffen. Betrek een web of UX-designer bij de ontwikkeling van jouw website. Ook is het goed om een dergelijk persoon te betrekken bij doorontwikkeling van de website.

10. Slechte Google Analytics setup

Als laatste punt kan het zo zijn dat je Google Analytics niet goed ingesteld staan. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de tracking code niet goed geplakt is.

Je hebt nu een goed idee hoe je een hoge bounce rate kunt fixen. Succes!