menphoneu
menu

Hoe wordt een webshop gemaakt?

Het proces van een webshop laten maken is net iets anders dan bij een website. Veel webshops worden gemaakt in het systeem Magento. Andere webshop oplossingen kunnen gewoonweg niet tippen aan de kwaliteiten van Magento. Het platform is open source en is daarom betrekkelijk eenvoudig aanpasbaar en kent het geen restricties. Er zijn duizenden modules en uitbreidingen beschikbaar, waardoor Magento heel gemakkelijk naar eigen wensen aan te passen valt. Het proces van een webshop laten maken ziet er als volgt uit:

1. Ontwikkelen van de Front- en Back-end
Aangezien steeds meer mensen mensen hun aankopen doen via mobiel of tablet dient een webshop responsive te zijn. Daarnaast moet de webshop overzichtelijk zijn en moeten producten goed en mooi gepresenteerd worden. Deze punten dienen meegenomen te worden in het design en in de ontwikkeling van de Front- en Back-end.

2. Samenvoegen van beide componenten
Evenals bij een website dienen beide componenten voor een webshop ook gekoppeld te worden. Bij het koppelen wordt de webshop een werkend geheel. De store wordt ingericht, pagina's worden aangemaakt en categorieën worden voor bezoekers beschikbaar.

3. Optimalisatie en testen

Bij het optimaliseren en testen worden fouten opgespoord en opgelost. Daarnaast wordt de website gebruiksvriendelijk gemaakt voor mens en zoekmachine. Snelheid en interne wijzigingen dienen synchroon te lopen.  

4. Webruimte inrichten en opleveren

Als de webshop 'ready' is wordt de webruimte ingericht. De webshop wordt op een server geïnstalleerd waardoor hij altijd bereikbaar is voor bezoekers. Het is van belang dat de server de juiste snelheid heeft, aangezien een webshop vrij groot (veel content en media) qua bestandsgrootte kan zijn. 

Ontwikkelen front- en back-end

Hedendaags is het haast een must om online aanwezig te zijn als winkelhouder. De markt verschuift naar de digitale wereld waardoor er inkomsten mis gelopen kunnen worden mits er geen webshop is. Gebruikersgemak en service staan worden hedendaags erg gewaardeerd. Bij het ontwikkelen van een front- en back-end moeten deze aspecten meegenomen worden. De klant wil snel en gemakkelijk producten in de shop vinden, iets waar het design de doorslaggevende factor in heeft. Bij het ontwikkelen van de front-end verwezenlijken wij het aangeleverde design. Als er nog geen design is kunnen wij dat ook voor u maken.  

Samenvoegen van beide componenten

Als de front- en back-end af zijn kunnen beide componenten gekoppeld worden. In deze fase begint de webshop vorm aan te nemen en worden functionaliteiten geïmplementeerd. Wij leveren webshops met de volgende standaard responsive webshop functionaliteiten:

  • Landing's pagina (homepagina);
  • Product overzicht pagina's en product pagina's;
  • Nieuwe producten pagina;
  • Sale poducten pagina;
  • Merk pagina's;
  • Bestel/betaal functionaliteiten (IDeal);
  • Contactformulier pagina;
  • Standaar content pagina's (over ons etc);
  • Basis zoekmachine optimalisatie voor webshops.

Optimalisatie en testen

Nadat beide componenten aan elkaar gevoegd zijn volgt er een fase van optimaliseren en testen. Of je webshop nou gericht is op het verkopen van kleding of het verkopen van electronica, de shop moet optimaal zijn. Het testen omvat het vinden van programmeer- en slijtfouten. Het optimaliseren van de webshop omvat het verbeteren van de performance, zoals de snelheid. Zoekmachines waarderen het als een webshop technisch goed en snel werkt. De webshops die beter dan anderen werken zullen automatischer hoger in zoekmachines komen te staan. 

Webruimte inrichten en opleveren

Als de webshop zonder problemen werk wordt de webruimte ingericht, waardoor de webshop op het domein wordt geïnstalleerd en daardoor daadwerkelijk 'online' komt te staan. Bij oplevering van de webshop lichten wij graag toe hoe de achterkant van de website werkt. Dit doen wij door middel van een training, het is immers belangrijk dat je zelf ook aan de slag gaat met je gloednieuwe webshop. Je moet namelijk uiteindelijk zelf ook aan de knoppen kunnen zitten om nieuwe producten toe te voegen. Dit moet echter zonder fouten gaan aangezien fouten niet goed zijn voor zoekmachine resultaten, wat uiteindelijk minder bezoekers oplevert. Meer weten over het vergroten van bezoekersaantallen? Bezoek dan onze zoekmachine optimalisatie pagina