menphoneu
menu

Website laten maken: de kosten

Als je de behoefte hebt om online vindbaar te zijn (om bijvoorbeeld iets te verkopen of om jezelf te presenteren) is een website een handige oplossing. Maar wat kost een website laten maken? Antwoord op deze vraag is echter niet zo gemakkelijk. Dit komt onder andere door de volgende aspecten. Wat wil je met de website en waar moet de website aan voldoen? Deze twee punten bepalen voor een groot deel het ontwerp, de functionaliteiten, het onderhoud en de marketing van de website. Daarnaast is het ook erg belangrijk om te weten hoeveel een web-ontwikkelaar kost. Een freelancer kan 25 tot 175 euro per uur kosten. Bij de kleinere webbureaus schommelt het van 40 tot 125 euro per uur. Een groter webbureau kan zomaar 70 tot 250 euro per uur vragen. Het is verstandig om de volgende punten te overwegen:

  • Hoe moet het ontwerp eruit zien?
  • Wat dienen de functionaliteiten te zijn?
  • Wat wil ik doen qua onderhoud en marketing?
  • Wie heb ik nodig voor de ontwikkeling?

Hieronder vind je een uitgebreide uitleg over hoe je het best deze keuzes kunt maken. Een website blijft immers een investering waar budget voor vrij gemaakt is. Keuzes die snel en uit kostenoogpunt genomen zijn kunnen eerder terugslag opleveren dan profijt. Ook voor een website geld: goedkoop is vaak duurkoop.

Hoe moet het eruit zien?

Bij het maken van een website is er bij ons de keuze uit: een maatwerk website of een website in de vorm van een template. Om verwarring te voorkomen is het goed om deze twee termen eerst te verduidelijken en te vergelijken. Beide methodes hebben zo hun voor- en nadelen, deze worden onder betekenis vermeld.

Template: Een ontwerp met kaders wat voor meerdere websites gebruikt kan worden. Bij een template is de vormgeving en structuur grotendeels bepaald, de basis voor de website is in principe al gelegd.

  • Voordelen: Relatief goedkoop, snelle oplevering, snel online
  • Nadelen: Niet uniek, (beperkte) functionaliteiten, korte termijn tevredenheid

Maatwerk: Bij maatwerk is niets van tevoren bepaald. De klant beslist (in samenwerking met een design) deels hoe het uiteindelijke ontwerp eruit komt te zien.

  • Voordelen: Uniek, eigen design, lange termijn tevredenheid, aansluiting huisstijl, conversie verhogende werking, content komt beter tot zijn recht.
  • Nadelen: Relatief duur, een proces wat soms lang kan duren

Kortom, wil je een unieke website en wil je later niet tegen de restricties van een template website aanlopen? Dan is een maatwerk website de beste oplossing. Heb je niet zoveel eisen aan het ontwerp en kies je liever voor een generieke website, dan is een template de beste oplossing.

Welke functionaliteiten moet de website hebben?

De functionaliteiten zijn de belangrijkste, maar moeilijkste aspecten van een website. Voor elke website kunnen de functies namelijk weer anders zijn. Een restaurant heeft bijvoorbeeld baat bij een online reserveringssysteem, een voetbalclub heeft eerder baat bij een agenda die automatisch updates weergeeft. Het punt wat het lastig maakt is de ontwikkeling. De vraag is of jouw beoogde webbouwer überhaupt deze functies kan realiseren. Inventariseer daarom altijd goed wat de kennis is van het bureau. Het is namelijk niet de bedoeling dat ze bij het ontwikkelen van bepaalde functionaliteiten zelf nog moeten nagaan hoe het precies gemaakt moet worden. Om vervolgens de onderzoeksuren naar jou te factureren. Een kleine kanttekening, een goede programmeur dient alles werkend te krijgen. Hier gaat nou eenmaal tijd in zitten.

Als je nog geen idee hebt welke functionaliteiten je op je website wilt, kan je deze voorbeelden als inspiratie gebruiken:

  • Een online bestelsysteem voor grote, op maat gemaakte goederen;
  • Een menukaart die vanuit de back-end veranderd kan worden;
  • Een foto slider waarmee je gemakkelijk een portfolio kan presenteren;
  • Een competitietabel die gekoppeld is aan een serie uitslagen (sport);
  • Sneltoetsen waardoor je vanaf een mobiele website met 1 druk op de knop kan bellen;
  • Et cetera, bijna alles valt te realiseren.

Heb je ideeën en vraag je je af hoeveel tijd het kost om een dergelijke functie te maken? Vraag het ons, wij zijn (bijna) altijd bereikbaar via de livechat.

Wat wil ik doen qua onderhoud en marketing?

Naast het ontwerp en de functionaliteiten komt de nazorg aan bod. Onderhoud van een website is enorm belangrijk als er bijvoorbeeld een inlog-functie aanwezig is. In dit geval moeten er constant updates uitgevoerd worden om de beveiliging van het gehele systeem te waarborgen. Naast de beveiliging moet de website natuurlijk ook gehost worden zodat deze altijd bereikbaar is. Wij verzorgen complete webhosting en zorgen ervoor dat je website ten alle tijden bereikbaar is.

Als je omzet, potentiële klanten of andere conversie gerelateerde punten uit je website wilt halen, is het vermarkten van je website van essentieel belang. Online marketing instrumenten als zoekmachine optimalisatie, of zoekmachine advertising kunnen enorme voordelen opleveren. Omdat deze instrumenten ook kennis eisen, kosten deze natuurlijk ook extra geld. Als je een website met genoeg landingspagina's wilt hebben, om optimaal gevonden te worden in Google, kan dit zomaar 50-300 euro per pagina extra kosten (afhankelijk van kwaliteit en grootte van de pagina). Een Google Adwords campagne kan al snel aardig wat kosten, afhankelijk van de verzadiging en concurrenten in jouw markt. Enkele voorbeelden van marketinginstrumenten voor je website:

  • E-mail campagne
  • SEO (zoekmachine optimalisatie)
  • SEA (zoekmachine adverteren)
  • Conversie optimalisatie 

Wie heb ik nodig voor de ontwikkeling?

Als er een goede indicatie is gemaakt van wat er allemaal benodigd is, kan er iemand gekozen worden voor de ontwikkeling. We kunnen hier een simpele opsomming voor gebruiken.

  • Kleine opdrachten zonder moeilijke functionaliteiten: student, freelancer (met weinig ervaring).
  • Grote opdrachten met moeilijke functionaliteiten: groot bureau.
  • Alle opdrachten tussen de bovenstaande opties: klein / medium bureau.


Daarnaast zijn prijs en productiviteit twee factoren die enorm belangrijk zijn in het keuzeproces. Prijs is een factor welke relatief eenvoudig te peilen is, productiviteit daarentegen niet. Een manier om te inventariseren wat de mate van productiviteit is, is informeren hoeveel kennis en ervaring er aanwezig is in de organisatie. Een grote hoeveelheid aan kennis en ervaring staan garant voor een betere workflow. Dit komt omdat veel problemen en processen eerder al een keer getackeld zijn. Als je een website laat maken door studenten/freelancers kan dit nadelig voor je zijn als het een lastige, grote opdracht betreft. Studenten en/of freelancers hebben vaak een beperktere kennis en ervaring. Ga daarom goed na; hoe groot en moeilijk (qua functionaliteiten) is mijn opdracht?

Conclusie website laten maken: de kosten 

De kosten voor een website zijn erg variabel. Er zijn namelijk geen algemene staffelprijzen voor een website. Een prijs voor een website is afhankelijk van meerdere factoren. We kunnen twee opties in ieder geval van elkaar scheiden, een template- en maatwerk website. Hieronder een grove schatting van wat je kunt verwachten in verschillende prijsranges:
Bij een template:

  • 0 - 1.000 euro: Basis functionaliteiten
  • 1.001 - 2.500 euro: Uitgebreide functionaliteiten
  • 2.501 - 5.000 euro: Complexe functionaliteiten

Bij maatwerk:

  • 0 - 1.000 euro: Basis functionaliteiten + eigen design
  • 1.001 - 2.500 euro: Uitgebreide functionaliteiten + eigen design
  • 2.501 - 5.000 euro: Complexe functionaliteiten + eigen design
  • 5.001 - 10.000 euro: Zeer complexe functionaliteiten + eigen design

De maandelijkse hosting kosten van een website liggen rond de 10 tot 20 euro per maand. Je kan deze kosten echter verhogen door bijvoorbeeld een onderhoudscontract, het instellen van een adwords campagne, et cetera.