menphoneu
menu

Website trends 2016

Na een half jaar in 2016 geleefd te hebben kunnen we de balans opmaken. Wat zijn de trends in 2016 op het gebied van het ontwikkelen van websites? We hebben deze 4 trends gebaseerd op onze eigen ervaringen, verzoeken van klanten en online documentatie.

Structuur van de website

In 2016 zien we vooral een verschuiving in de structuur van websites. De menubalk blijft bestaan, maar er wordt steeds meer informatie in gestopt. Zo hebben wij bijvoorbeeld een telefoonnummer er in staan maar het plaatsen van social media icons komt ook zeer regelmatig voor.

Ook zien we een impuls in het gebruik van professioneel beeld en fotomateriaal. Steeds meer bedrijven vragen ons om mooie plaatjes te schieten. De website fungeert immers niet alleen als informatiebron, ook als ‘visitekaartje’, waarbij beeld essentieel is. Nieuwere websites hebben vaak een grote banner of slider op de homepage, daaronder de diensten van het bedrijf. Gevolgd door referenties, projecten en andere belangrijke elementen.

Een professionele uitstraling is erg belangrijk, zeker online. Als een potentiele klant meer informatie over het bedrijf wilt lezen op de website maar vervolgens niets kan vinden, is het mogelijk dat hij afhaakt in het aankoopproces. Een goede structuur in combinatie met een mooi design resulteert in een krachtige, unieke website.

Gebruik van tools

Alleen een website is in deze tijd niet meer genoeg. Wil je als bedrijf echt een unieke propositie uitdragen online, zorg dan dat je tools hebt die je concurrenten niet hebben. Als voorbeeld; een offerte tool (zoals op onze website). Op deze manier kun je gemakkelijk aan potentiele klanten laten zien wat de opties zijn in jouw dienstverlening. Ook maak je inzichtelijk waar de klant over moet nadenken bij het aanvragen van een offerte. De tool is volledig geautomatiseerd, de klant ontvangt een op maat gemaakte offerte, jij ontvangt de aangevraagde offerte in je mailbox.

We zien momenteel een trend in de industriele sector, waarbij er complexe producten geleverd worden. Het kan namelijk zo zijn dat als er een bepaalde keuze gemaakt wordt, er het een en ander uitgesloten moet worden in de volgende keuze. Een offerte tool is hierbij ideaal. In plaats van een gesprek te voeren, laat je de klant navigeren naar zijn/haar product.

Nog een voorbeeld van een tool is een livechat. Waarbij je een groot deel van de dag kunt reageren op vragen van bezoekers. Een chat is een laagdrempelige vorm van communcieren met potentiele klanten. Bezoekers die moeite hebben om de telefoon te pakken kunnen simpelweg hun vraag online stellen.

Subtiele animaties

Nog een van de trends in 2016 is het gebruik van subtiele animaties op webpagina’s. Hiermee bedoelen we filmpjes, plaatjes of andere vormen van beeld. Bij ons op de homepage hebben wij bijvoorbeeld een filmpje van 5 seconden die automatisch afspeelt in een loop. Je kan dergelijke animaties overal op jouw website kwijt, ze zorgen voor een leuke, vernieuwde uitstraling.

Mobiele elementen op de desktop

Ook zien we op steeds meet desktop websites mobiele elementen terugkomen. Als een website responsive is betekent dit dat hij ‘meebeweegt’ met het apparaat dat toenadering zoekt naar de website. In andere woorden; als je de website bezoekt op mobiel wordt hij klein, op de tablet middelgroot en op de desktop is de website in zijn originele staat.

Elk apparaat heeft in feite zijn eigen elementen, zo zien we vaak op mobiel het ‘hamburgertje’ (de 3 streepjes die het menu uitklappen). Op veel websites zien we nu dit hamburgertje terug op de tablet- en desktopversie, simpelweg omdat het een goede toevoeging is aan de website.

Een ander element is het gebruik van grote wit ruimtes in het design. In eerste instantie werden de grote ruimtes alleen op mobiel gebruikt omdat onze vingers te dik zijn voor kleine knopjes. Het grote voordeel van deze wit ruimtes is dat ze erg lekker lezen (en voor rust zorgen). Om deze reden wordt het nu ook vaak verwerkt in het design voor de desktop- en tabletversie.