menphoneu
menu

Website beter vindbaar maken. Op deze manieren rank je hoger!

Iedereen wilt hogere rankings in Google, dat staat vast. Hogere rankings resulteert in meer bezoekers, meer bezoekers resulteert in meer betalende klanten. Maar hoe rank je hoger in Google met jouw website? Het antwoord: zorg dat je vanaf dag 1 bezig bent met SEO, zoekmachine optimalisatie.

Anno 2017 draait SEO om twee pijlers, kwalitatieve content en een hoog gebruikersgemak. Dit zijn de belangrijkste termen die je moet onthouden. Er zijn genoeg opties om jouw website beter vindbaar te maken. Hoe meer goede content je produceert, hoe beter je zal ranken.

De basis van SEO
Kwalitatieve content en een hoog gebruikersgemak zijn pijlers die in jouw website terug moeten komen. Deze pijlers komen terug in de basiselementen van zoekmachine optimalisatie; on-site, on-page en off-site.

On site SEO
Er zijn enorm veel factoren waar jouw website aan dient te voldoen om goed te ranken. Deze on site elementen zoals een robots.txt bestand of een sitemap laten zoekmachines makkelijker door een website lopen. Zorg je ervoor dat jij alle benodigde elementen hebt, dan rank je hoger. Een website die al aan deze voorwaarden voldoet is voor Google een indicatie dan je actief bezig bent met je website, wat resulteert in een hoger gebruikersgemak.

On page SEO
Bij on page elementen spreken we over aanpassingen op jouw website die je zelf in de hand hebt. De Title Tag, Meta Description en Headers zijn belangrijke aspecten die op orde moeten zijn als jij je pagina publiceert. Al deze onderdelen vallen onder de noemer kwalitatieve content.

Off site SEO
Zoekmachines vinden off site elementen ook erg belangrijk, factoren waar jij zelf niet zoveel invloed op hebt. Off-site elementen hebben te maken met derde partijen en hoe zij tegenover jouw website staan. Krijg jij veel verwijzingen, vernoemingen of andere vormen van ‘reclame’ van andere domeinen? Dan ben jij dus belangrijk en krijg je een hogere waardering. Iets wat belangrijk is, is vanzelfsprekend beter dan de rest, hier komt het gebruikersgemak aspect waar Google op let in terug.

Goede zoekwoorden
Weten waar jouw doelgroep op zoekt en daarop inspelen is ontzettend belangrijk. Pas als je weet waar je doelgroep is, kun je gericht ‘vindbaar’ worden. Iemand die hulp nodig heeft met zijn auto zal logischerwijs op ‘pech auto’ of ‘band plakken auto’ zoeken.
Ga goed na wat belangrijke zoekwoorden in jouw branche zijn. Je kunt een gemakkelijk onderzoek doen door woorden in Google te typen en vervolgens onderaan de pagina bij aanbevolen zoekwoorden te bekijken wat relevant is. Hier staan de meest voorkomende zoektermen aanverwant aan de zoekopdracht.

Een sterk linkprofiel
Zoekmachines halen veel informatie uit het aantal links wat een domein (van andere domeinen) krijgt. Hoe meer verwijzingen (links) jouw website krijgt, hoe ‘belangrijker’ de website in Google zijn ogen is. Er zijn een aantal vuistregels:
-       Een zoekwoord vermeld in de link geeft extra waarde;
-       Hoe beter en populairder het domein, hoe meer waardevoller de link;
-       Veel links van één domein is niet per definitie beter, 10.000 links van hetzelfde domein tellen hetzelfde als 200 links;

Deze bovenstaande regels kun je gemakkelijk samenvatten: een link van een populair domein met het zoekwoord erin is een goede vorm van linkbuilding.

Snelheid verbeteren
Snelheid is een belangrijke factor om jouw website beter vindbaar te maken. Als jouw website voldoet aan de belangrijkste normen blijven bezoekers langer, niemand heeft namelijk zin om te wachten op een slome website. Er zijn genoeg tools op het internet te vinden die de snelheid van jouw website meten. Snelheid heeft Google en alle andere zoekmachines hoog in het vaandel staan. 

Kwalitatieve content
Is het al duidelijk dat content een zeer belangrijke factor is in vindbaarheid? Zonder content kan een zoekmachine niet ‘zien’ waar jouw website over gaat. Een zoekmachine leest de tekst en maakt daaruit op waar de tekst over gaat. Kwalitatieve content heeft: een goede title tag, meta description, headers en een lengte van minimaal 500 woorden.

Hoe meer goede teksten jij op je website hebt, hoe meer Google jou ziet als deskundig. Een zoekmachine denkt zo: iemand die op zoek is naar artikelen over ‘webdesign’, heeft er veel meer aan om te landen op een domein met veel informatie over webdesign. Als jij dus 20 artikelen hebt over webdesign en jouw buurman heeft er 1, dan ben jij interessanter. Mocht de bezoeker immers meer willen lezen, dan zou dat kunnen op hetzelfde domein.

Een ‘autoriteit’ zijn over een bepaald onderwerp is iets wat essentieel is. Over het algemeen worden websites met veel kwalitatieve content hoger gewaardeerd.

Veiligheid verhogen
Ook veiligheid speelt een rol in vindbaarheid vergroten. Google en andere zoekmachines waarderen een veiliger internet. Om deze visie te bekrachtigen laten ze websites die ‘veiliger’ zijn hoger ranken. Veiligheid krijg je door een SSL-certificaat te installeren, ook wel het groene slotje genoemd. Je krijgt dan een HTTPS website in plaats van een HTTP website. Het certificaat zorgt ervoor dat alle informatie die een bezoeker ziet, ook echt de juiste informatie is. Een hacker kan dus niet zomaar iets veranderen.

Vergeet social media niet!
Om vindbaar te zijn moet je verschillende communicatiemiddelen inzetten, ook moet je weten waar jouw doelgroep aanwezig is. Social media zoals Facebook en Twitter zijn middelen waarmee je jouw bereik gemakkelijk vergroot. Heb je een nieuwsbericht op je website geplaatst? Verspreid deze dan ook op Facebook en Twitter! Ga wel goed na op welk platform je doelgroep actief is, in sommige branches is Instagram of LinkedIn bijvoorbeeld interessanter. In feite kun je met een goed klantonderzoek heel veel te weten komen. Als je erachter bent waar je doelgroep is, speel daar dan op in.

Een goede strategie om meer bezoekers te krijgen is uitvinden wat je best presterende artikelen zijn en deze te publiceren op jouw social mediakanalen. Jouw beste stukken zijn logischerwijs het meest interessant, er is veel vraag naar. Waarom zou je ze dan ook niet via social media verspreiden? Als mensen ook nog eens deze berichten gaan delen, krijg je meer naamsbekendheid.

De investering die je moet doen
Houdt er wel rekening mee dat je veel tijd moet investeren om online vindbaar te zijn. Je kunt simpelweg niet zomaar op positie 1 staan. Op sommige zoekwoorden is het niet eens mogelijk om op 1 te komen, puur en alleen omdat de concurrentie gewoon een stuk sterker is. Het opbouwen van een naam, een autoriteit kost ontzettend veel tijd (afhankelijk van concurrentie). Er zijn twee wegen die je kunt bewandelen.
-       Korte termijn en weinig tijdsinvestering = zoekmachine adverteren;
-       Lange termijn en veel tijdsinvestering = zoekmachine optimalisatie.

Uiteraard is een combinatie tussen deze twee factoren het best. Je kunt met zoekmachine adverteren snelle en goed winsten behalen, maar als je dit ook nog eens combineert met een lange termijn strategie dan versterken ze elkaar enorm. Ga maar na, je kunt dan vindbaar zijn op 2 van de 10 plekken op de eerste pagina. 

Tips om de vindbaarheid van jouw website te vergroten
-       Goede URL’s
URL’s zijn een belangrijke indicatie hoe jouw website opgebouwd is. Door een goede URL-structuur te gebruiken kun je de bezoeker veel informatie verschaffen. Ook is heldere URL-structuur voor de zoekmachines ook een genot. Probeer dus altijd structuur aan te brengen hierin. Vergeet lidwoorden, cijfers en andere rare tekens. Gebruik alleen maar onderwerpen, zoals de URL van deze pagina.

-       Onpage factoren & content
Er zijn allerlei Onpage factoren die belangrijk zijn. Dit zijn de vuistregels: Title tag is het allerbelangrijkst, meta description daarna, gevolgd door de headers. Ook dien je een tekst van minimaal 500 woorden te schrijven met daarin een aantal keer het zoekwoord vermeld. Houdt altijd in het achterhoofd: schrijf content voor je bezoeker, niet voor de zoekmachines.

-       Afbeeldingen
Vaak een manier om snelle winst te behalen. Op elke website staan afbeeldingen. Probeer deze afbeeldingen zo klein mogelijk te maken (bijvoorbeeld door het gebruik van compressie). Dit scheelt enorm veel tijd om de website te laden. Ook is het goed om afbeeldingen te voorzien van een ALT-tag, hiermee vertel je de zoekmachines eigenlijk wat er op de afbeelding te zien is. Een zoekmachine kan namelijk geen afbeeldingen ‘zien’, wel kunnen ze teksten lezen.

-       Promoot jouw website!
Het promoten van jouw website heeft niet zozeer direct invloed op rankings in de zoekmachine resultaten. Het geeft wel extra vindbaarheid op meerdere kanalen. Je kunt gemakkelijk een link van het artikelen publiceren op social media, forums, blogwebsites et cetera. Op deze manier kunnen er extra bezoekers het artikel lezen en op deze manier wordt jouw website beter vindbaar.