menphoneu
menu

Een Wordpress website beter vindbaar maken? Zo doe je het!

Iedereen wilt hogere rankings in Google en andere zoekmachines. Hogere rankings resulteert in meer bezoekers, meer bezoekers resulteert in meer betalende klanten. Maar hoe rank je hoger in Google met jouw Wordpress website? Zorg dat je vanaf dag 1 bezig bent met SEO, zoekmachine optimalisatie.

Anno 2017 draait SEO om twee pijlers, kwalitatieve content en een hoog gebruikersgemak. Dit zijn de belangrijkste termen die je moet onthouden.

Wordpress biedt genoeg opties om jouw website goed te optimaliseren. Iedereen die hoger wilt ranken kan prima uit de voeten met het Wordpress CMS. Hoe meer goede content je produceert, hoe beter je zal ranken. En als er iets is waarvoor Wordpress gemaakt is, is het wel content publiceren.

De basis van SEO
Kwalitatieve content en een hoog gebruikersgemak zijn pijlers die in jouw website terug moeten komen. Deze pijlers komen terug in de basiselementen van zoekmachine optimalisatie; on-site, on-page en off-site.

Wordpress: On site SEO
Er zijn enorm veel factoren waar jouw website aan dient te voldoen om goed te ranken. Deze on site elementen zoals een robots.txt bestand of een sitemap laten zoekmachines makkelijker door een website lopen. Zorg je ervoor dat jij alle benodigde elementen hebt, dan rank je hoger. Een website die al aan deze voorwaarden voldoet is voor Google een indicatie dan je actief bezig bent met je website, wat resulteert in een hoger gebruikersgemak.

Wordpress: On page SEO
Bij on page elementen spreken we over aanpassingen op jouw website die je zelf in de hand hebt. De Title Tag, Meta Description en Headers zijn belangrijke aspecten die op orde moeten zijn als jij je pagina publiceert. Al deze onderdelen vallen onder de noemer kwalitatieve content.

Wordpress: Off site SEO
Zoekmachines vinden off site elementen ook erg belangrijk, factoren waar jij zelf niet zoveel invloed op hebt. Off-site elementen hebben te maken met derde partijen en hoe zij tegenover jouw website staan. Krijg jij veel verwijzingen, vernoemingen of andere vormen van ‘reclame’ van andere domeinen? Dan ben jij dus belangrijk en krijg je een hogere waardering. Iets wat belangrijk is, is vanzelfsprekend beter dan de rest, hier komt het gebruikersgemak aspect in terug. 

Wordpress snelheid verbeteren
Snelheid is een belangrijke factor om jouw Wordpress website beter vindbaar te maken. Als jouw website voldoet aan de gestelde normen blijven bezoekers langer. Er zijn genoeg tools op het internet te vinden die de snelheid van jouw website meten. Als jouw website snel laadt dan hoeven gebruikers minder lang te wachten op de content die ze willen zien. Snelheid heeft Google hoog in het vaandel staan. In Wordpress zijn er genoeg plug-ins beschikbaar om laadtijd te verkorten. Better Wordpress Minify en WP Super Minify zijn plug-ins die jouw website ‘in elkaar drukken’, zonder dat er kwaliteit verloren gaat.

Kwalitatieve content
Voor de derde keer in dit artikel wordt nu vernoemd dat content belangrijk is. Is het al duidelijk dat content een zeer belangrijke factor is in vindbaarheid? Zonder content kan een zoekmachine niet ‘zien’ waar jouw website over gaat. Een zoekmachine leest de tekst en maakt daaruit op waar de tekst over gaat. Kwalitatieve content heeft: een goede title tag, meta description, headers en een lengte van minimaal 500 woorden. Met de Wordpress plug-in Yoast kun je gemakkelijk deze elementen optimaliseren. 

Wordpress veiligheid verhogen
Ook veiligheid speelt een rol in vindbaarheid vergroten. Google en andere zoekmachines waarderen een veiliger internet. Om deze visie te bekrachtigen laten ze websites die ‘veiliger’ zijn hoger ranken. Veiligheid krijg je door een SSL-certificaat te installeren, ook wel het groene slotje genoemd. Je krijgt dan een HTTPS website in plaats van een HTTP website. Het certificaat zorgt ervoor dat alle informatie die een bezoeker ziet, ook echt de juiste informatie is. Een hacker kan dus niet zomaar iets veranderen.

Social media is belangrijk!
Om vindbaar te zijn moet je meer communicatiemiddelen inzetten, ook moet je weten waar jouw doelgroep aanwezig is. Social media zoals Facebook en Twitter zijn middelen waarmee je jouw bereik gemakkelijk vergroot. Heb je een nieuwsbericht op je website geplaatst? Verspreid deze dan ook op Facebook en Twitter! Ga wel goed na op welk platform je doelgroep actief is, in sommige branches is Instagram of LinkedIn bijvoorbeeld interessanter.

De investering die je moet doen
Houdt er wel rekening mee dat je veel tijd moet investeren om online vindbaar te zijn. Je kunt simpelweg niet zomaar op positie 1 staan. Het opbouwen van een naam, een autoriteit kost ontzettend veel tijd (afhankelijke van concurrentie). Er zijn twee wegen die je kunt bewandelen.
-       Korte termijn en weinig tijdsinvestering = Google adverteren;
-       Lange termijn en veel tijdsinvestering = Zoekmachine optimalisatie.

Uiteraard is een combinatie tussen deze twee factoren het best.

Wordpress Plug-ins
Wat Wordpress zo uniek maakt, is het brede scala aan plug-ins die beschikbaar zijn. Yoast, Ultimate Wordpress Speed Optimizer (om snelheid te bevorderen), Seo Friendly Images (om afbeeldingen te optimaliseren), Smush Image Compressor (om afbeeldingen te verkleinen), het zijn enkele voorbeelden van plug-ins die goed werken. Er valt voor elke functionaliteit eigenlijk wel een plug-in te bedenken. Social media die je wilt koppelen aan je pagina’s? Even speuren leert dat ‘social media share buttons’ en prima plug-in daarvoor is.

Download en installeer deze plug-ins, volg de instructies en je zal zien, je website zal beter vindbaar worden. 

Tips om de vindbaarheid van jouw Wordpress website te vergroten
-       Yoast - Wordpress
Yoast is de beste Wordpress plug-in die beschikbaar is wat betreft on-page SEO. De plug-in geeft duidelijk weer welke factoren op de desbetreffende pagina belangrijk zijn. Je kunt een zoekwoord invoeren en vervolgens wordt getoond waar optimalisatie mogelijk is. De plug-in heeft ook geavanceerde instellingen, voor de gevorderde SEO-specialist.

-       Goede URL’s
URL’s zijn een belangrijke indicatie hoe jouw website opgebouwd is. Door een goede URL-structuur te gebruiken kun je de bezoeker veel informatie verschaffen. Ook is heldere URL-structuur voor de zoekmachines ook een genot. Probeer dus altijd structuur aan te brengen hierin. Vergeet lidwoorden, cijfers en andere rare tekens. Gebruik alleen maar onderwerpen, zoals de URL van deze pagina.

-       Onpage factoren & content
Er zijn allerlei Onpage factoren die belangrijk zijn. Dit zijn de vuistregels: Title tag is het allerbelangrijkst, meta description daarna, gevolgd door de headers. Ook dien je een tekst van minimaal 500 woorden te schrijven met daarin een aantal keer het zoekwoord vermeld. Houdt altijd in het achterhoofd: schrijf content voor je bezoeker, niet voor de zoekmachines.

-       Afbeeldingen
Vaak een manier om snelle winst te behalen. Op elke website staan afbeeldingen. Probeer deze afbeeldingen zo klein mogelijk te maken (bijvoorbeeld door het gebruik van compressie). Dit scheelt enorm veel tijd om de website te laden. Ook is het goed om afbeeldingen te voorzien van een ALT-tag, hiermee vertel je de zoekmachines eigenlijk wat er op de afbeelding te zien is. Een zoekmachine kan namelijk geen afbeeldingen ‘zien’, wel kunnen ze teksten lezen.