De kwaliteit van beschikbare informatie daalt
Het zal je de afgelopen tijd misschien wel opgevallen zijn dat er steeds meer teksten, afbeeldingen en video’s op platforms verschijnen die door AI zijn gemaakt.
Contentmarketeers maken maar al te graag gebruik van de generatieve AI, maar we moeten het gebruik ervan niet overschatten.
Ondanks dat het een mooie revolutie is staat het namelijk nog in de kinderschoenen. De content die geproduceerd wordt heeft bijvoorbeeld:
- Onnatuurlijke zinnen en neutraal taalgebruik
- Veel herhaling en redundantie
- Weinig tot geen (relevante) feiten en cijfers
- Opsommingen boven kwalitatieve bronnen
Google heeft onlangs al aangekondigd laagwaardige AI content in een core update te gaan onderwaarderen in de zoekresultaten.
Ondanks dat we het nu niet altijd even goed gebruiken, denk ik dat AI een flinke impact gaat hebben op onze werkprocessen.
Hoe? Door het te gebruiken waar het wél goed in is.
Een programma als ChatGPT kan erg goed ingeschakeld worden voor grammaticale checks, het analyseren van bestanden, hulp bij (interne) vraagstukken of workflow optimalisaties.
Een ander voorbeeld van AI in de praktijk is de innovatie in medische toepassingen.
Algoritmes weten bijvoorbeeld steeds beter afwijkingen op röntgenfoto's en MRI-scans te vinden, en zo tumoren in een vroeg stadium te detecteren.
Doordat algoritmes afwijkingen sneller detecteren dan mensen, houden artsen ook meer tijd over voor werkzaamheden waar een computer minder goed bij kan helpen.
AI kan ons een enorme bak met werk gaan schelen als we het op de juiste plekken inzetten, maar we moeten de essentie van ons eigen werk blijven inzien.
Ik vertel namelijk liever mijn eigen verhaal dan dat ik het iemand (lees: iets) anders laat doen.