Digitaliseren vanuit een andere hoek
Digitaliseren. Sommigen noemen het een hype, anderen de toekomst.
Wat ik om mij heen zie is dat bedrijven schrijven over succesverhalen met digitaliseren, digitale transformatie en automatiseren.
Al snel ontstaat de gedachte: 'Hier moet ik wat mee’.
Dit resulteert vaak in overhaaste beslissingen en het starten van trajecten zonder dat er degelijk onderzoek naar gedaan is.
Uit onderzoek van Boston Consulting Group (BCG) blijkt namelijk dat slechts 30% van de wereldwijde digitale transformaties succesvol zijn.
Weerstand tegen veranderingen binnen de organisatie is een belangrijke reden waarom digitale transformaties geen, of niet snel genoeg, resultaten laten zien.
Hoe kunnen we toch de euro’s en moeite die we erin stoppen eruit halen?
De sleutel zit hem in de term: ‘digitale transformatie’.
Digitale transformatie is eigenlijk een bedrijfstransformatie: Een proces van belangrijke veranderingen van de manier(en) waarop een bedrijf opereert.
Net als dat Rome ook niet in een dag gebouwd is, gaat een digitale transformatie ook niet met een druk op de knop.
Door met hagel te schieten en maar gewoon willekeurige tools aan te schaffen zonder enige begeleiding bouw je geen sterke fundering op.
Door te starten met een MVP-model en met de tijd steeds meer onderdelen toe te voegen, geef je werknemers ruimte om te wennen aan de transformatie en feedback te geven waar nodig.
Praat met je werknemers om te achterhalen welke taken zorgen voor werkdruk en vooral niet gewaardeerd worden. Door deze taken te automatiseren, bespaar je tijd voor de organisatie en verminder je stress bij werknemers.