Nieuwe schoenen of toch zooltjes kopen?
Stel je voor: je hebt nieuwe schoenen nodig. Je vindt een paar in de aanbieding – ze zien er goed uit, ze zijn nét niet jouw maat, maar ach… voor die prijs wil je ze niet laten liggen.
De eerste dag valt het mee. Je wiebelt wat met je tenen, het schuurt een beetje. Maar dat hoort erbij met nieuwe schoenen, toch?
Na een week merk je dat je langzamer loopt. Je pakt minder vaak de trap. Je voeten doen pijn. En elke stap voelt alsof je jezelf een beetje tegenwerkt.
Toch blijf je ermee doorlopen want: “Ze waren goedkoop.”
Tot je beseft dat je eigenlijk al weken bezig bent om iets passend te maken dat nooit echt passend was.
Klinkt als een slechte keuze?
Toch doen we dit soort dingen vaker dan we denken.
We kiezen iets wat ‘goed genoeg’ lijkt, puur omdat het voordeliger is.
Maar dat ‘voordeel’ betalen we terug in ongemak, frustratie en uiteindelijk: extra kosten.
Want nu moet je óf een ander zooltje erin knallen waardoor die weer goed zit, óf je moet nieuwe schoenen kopen.
Had je in het begin iets gekozen dat wel goed paste, dan had je al die tijd comfortabeler gelopen met minder gedoe.
Soms is het slimmer om iets te kiezen dat nu iets meer kost, maar je op de lange termijn juist veel oplevert.
Zo werkt het ook met software.
Duw je een simpele automation tool door je hele team heen waar iedereen zich aan stoort, puur omdat die een trial heeft van 3 maanden en daarna maar 100 euro per maand kost?
Of zoek je zorgvuldig naar de beste oplossing voor de lange termijn?
PS: je kunt ook beginnen met het beste zooltje uit te kiezen, de schoen kan eventueel later nog ;).