De kosten blijven oplopen
Onlangs kwam ik een website tegen van een aantal ‘bezorgde burgers’ die de staat van de overheids-ICT in kwestie brengt.
Deze groep maakt zich zorgen over het lage slagingspercentage van ICT-projecten bij de overheid, wat leidt tot vertragingen in beleidsveranderingen en miljarden aan (extra) kosten.
Een voorbeeld hiervan is de lancering van de Omgevingswet, die door slecht ingerichte ICT-structuren al bijna 10 jaar op zich laat wachten en 1,1 miljard meer kost dan begroot. En in 2022 wilde het kabinet de BTW op groente en fruit verlagen, wat de belastingdienst door falende ICT-systemen tot begin 2024 niet voor elkaar kreeg.
Hoe komt het dat de overheid zoveel moeite heeft met het efficiënt inregelen van ICT?
Het probleem is dat men geneest in plaats van voorkomt.
Systemen die gebruikt worden zijn verouderd, werken niet goed samen met andere systemen en zijn moeilijk te vervangen.
Sommige bedrijven die bij ons aankloppen ondervinden dezelfde problemen. Ik heb in de afgelopen 11 jaar systemen gezien die met pleisters aan elkaar gehouden werden.
Een voorbeeld is een systeem waar een bedrijfsaccount maar aan 1 account gekoppeld kon worden, wat resulteerde in 300 keer hetzelfde bedrijf met 300 verschillende identiteitsnummers. Niet erg handig voor zowel de administratie als de facturatie.
Dit zorgt niet alleen voor onrust in de organisatie; deadlines worden uitgesteld, budgetten worden overschreden en de administratie loopt in de soep.
Voorkom dat jij als organisatie ook vast komt te zitten en vervang je verouderde systemen voordat uitstellen het nieuwe normaal wordt.