Digitale toegankelijkheid voor iedereen
In Nederland digitaliseren we steeds verder, maar ik vraag me af of we wel genoeg aandacht besteden aan de manier waarop we dat doen.
Laatst ben ik er even tussenuit geweest, naar de zon in de Algarve.
Daar viel me iets op: digitale servicepunten, ook wel ‘Citizen Spots’ genoemd.
Dit initiatief begon in 2014 om de digitale achterstandspositie van het land aan te pakken.
Deze servicepunten zijn gemaakt voor mensen die moeite hebben met digitale geletterdheid waar ze geholpen kunnen worden met online zaken.
Op deze plekken is het mogelijk voor inwoners om op één plaats bijvoorbeeld een rijbewijs, zorgpas en/of inkomensverklaring van de belastingdienst op te vragen.
Het project heeft in de jaren 2014 tot 2019 naar horen zeggen maar liefst 5.6 miljoen inwoners geholpen.
Hoe mooi is dat?
Wij Nederlanders zijn de meest digitaal vaardigen van de hele EU, maar het wordt onze (ex-)laaggeletterden niet makkelijker gemaakt met de alsmaar toenemende online diensten.
Iedereen heeft wel een oma, opa, buurman of buurvrouw die zijn/haar online zaken maar niet voor elkaar krijgt.
Leuk dat de overheid zo digitaliseert, maar fijne wedstrijd (ex)laaggeletterden met het dealen met:
DigiD App;
MijnOverheid;
Mijngezondheid;
Mijn UWV;
Et cetera…
Het hele idee van digitaliseren is om fouten te verminderen en tijd te besparen, maar voor onze digitaal minder vaardigen kan het juist averechts werken.
Ik denk dat een Citizen Spot in elke gemeente in Nederland een goede oplossing is. Wat denk jij?