Geschreven door

LinkedIn logo

Steven Volders

Gepubliceerd op

03 juli 2024

Leestijd

2 min

Op de hoogte blijven?

Wekelijks posten wij onze opinies op LinkedIn.

LinkedIn auteur

Steven Volders

Violet88

LinkedIn logo

Bekijk LinkedIn

Arrow icon

QR code als oplossing op personeelstekort

Tijdens de coronacrisis stond ons hele land op zijn kop. De ene na de andere lockdown werd geïntroduceerd en één sector die het er in het bijzonder zwaar mee had, was de horeca.

De horeca staat bekend om de voorliefde voor traditionele werkwijzen, maar toen bleek dat deze niet langer houdbaar waren, werden ondernemers geconfronteerd met een harde realiteit: innoveren of achterblijven. Met alsmaar oplopende schulden en voorlopig geen volle zaak in zicht, werd de urgentie voor verandering duidelijker dan ooit.

Een van de innovaties die met open armen ontvangen werd was de QR-code. De codes bestonden in 2015 al, maar het gebruik steeg tussen 2020 en 2021 met 2000 procent.

Waarom moet het eerst misgaan voordat we gaan veranderen?

Tijdens de crisis lagen de ondernemingen stil en was het corona-steunpakket de enige bron van inkomsten, terwijl de kosten bleven doorlopen. Toen de terrassen weer open mochten, kampte de horeca met een enorm personeelstekort door eerdere ontslagen.

Toch waren de meningen over de QR-codes verdeeld. Zo’n QR-code wordt namelijk door ondernemers gezien als gastonvriendelijk, en service staat hoog in het vaandel in de horeca.

Maar als je ziet dat het terras aan de overkant 2 keer zo veel gasten aankan met hetzelfde aantal personeel omdat ze in handelingen minderen, ga je je toch achter de oren krabben.

Zo gaf een bedrijf uit Utrecht aan op een drukke zaterdag tot wel 600 euro aan personeelskosten te besparen met de QR-codes. On top of that:

- Foutieve bestellingen komen vrijwel niet meer voor;
- Menukaarten kunnen (op basis van voorraad) real-time worden beheerd;
- Upselling via de app, hogere inkomsten per tafel.

Tip van de week

Tip van de week

Wij automatiseren niet omdat alles gewoon werkt is alsof je blijft faxen omdat de boodschap ook aankomt, dit zal uiteindelijk ervoor zorgen dat je achterloopt op concurrentie.