Innovaties om personeelstekort tegen te gaan
Na een lange reis nog inchecken voor je hotelkamer kan best een vermoeiende opgave zijn.
Als er direct iemand beschikbaar is om je te helpen is het geen probleem.
Maar helaas heeft ook de hotelsector te maken met personeelsproblemen waardoor je nog weleens wat langer op je beurt moet wachten.
Toch maakte ik laatst iets mee dat me liet zien hoe eenvoudig dit soort problemen opgelost kunnen worden.
In plaats van in de rij te staan bij de balie, kon ik namelijk online inchecken en de sleutel uit een kastje halen met de code die ik na het inchecken kreeg.
Weliswaar wat minder persoonlijk, maar wel een innovatie waar ik achter sta.
Je bent namelijk niet meer afhankelijk van personeel en je kunt 24/7 inchecken.
Dit soort innovaties komen in steeds meer branches naar voren:
➔ Herhaalmedicatie ophalen bij automaten in plaats van de apotheek balie,
➔ QR-codes die je kunt scannen om een retourlabel te genereren zodat je je pakket bij een selfservicepunt kunt achterlaten,
➔ Selfservice loketten bij het gemeentehuis om bijvoorbeeld een paspoort aan te vragen.
Tegenwoordig lijken deze dingen vrij standaard, maar voorheen had je hier altijd personeel voor nodig.
En wanneer het personeel niet meer te vinden is, gaan we op zoek naar andere oplossingen.
Heeft jouw sector uitdagingen als dit aangepakt met handige innovaties? Ben benieuwd!