Voorkomen is goedkoper dan genezen
Veel organisaties denken dat maatwerk software te duur voor ze is.
Mensen schrikken vaak van verhalen over falende projecten, zoals software-implementaties die uit de hand lopen of systemen die niet blijken te werken zoals verwacht.
Headlines zoals “Miljoenenproject voor bedrijfssoftware loopt uit op fiasco" of ICT-project mislukt door verkeerde inschattingen" zijn niet geheel onbekend in de krantenkoppen.
Je moet van tevoren overal aan denken:
➔ Elke functie die gebruikt wordt moet in het nieuwe systeem verwerkt zijn;
➔ Alle bestaande data moet veilig en correct worden gemigreerd;
➔ Gebruikers moeten kunnen en willen werken met een nieuw systeem.
Hier hebben we als softwareleveranciers iets op bedacht: werken met MVP’s (Minimum Viable Product).
Een MVP is de eerste, gedeeltelijke oplevering van een systeem.
Dit helpt je om vroeg in het proces te ontdekken of je product idee levensvatbaar is, waardoor je het risico op mislukking vermindert.
Dit scheelt een boel gedoe:
➔ Minder risico, geen ‘oh ik dacht dat dat er wel in zou zitten’ meer;
➔ Je bent een flexibeler, inspelen op veranderende behoeften kan tussendoor nog;
➔ Je kunt geleidelijk overstappen, per team kun je het systeem introduceren.
En terwijl je dat doet, begin je al direct tijd te besparen. Dit maakt een MVP niet alleen praktisch, maar ook financieel aantrekkelijk. Een voorbeeld:
Maand 1 - 0,25 uur per dag: 0,25*10 medewerkers × 20 werkdagen = 50 uur bespaard.
Maand 2 - 0,5 uur per dag: 0,5*10*20 = 100 uur bespaard.
Maand 3 - 0,75 uur per dag: 0,75*10*20 = 150 uur bespaard.
Vanaf maand 4 is het systeem klaar, en ga je per maand 2 uur × 10 medewerkers × 20 werkdagen = 400 uur besparen.
In totaal levert de MVP je in de eerste drie maanden al 300 uur extra besparing op, bovenop wat je zonder MVP zou bereiken.
Facebook is een bekend voorbeeld van een MVP.
Aanvankelijk produceerde het ontwikkelteam een eenvoudig product waarmee mensen in contact konden komen met anderen op hun universiteit.
Toen was bewezen dat het van waarde was voor gebruikers, begon het bedrijf de ontwikkeling te herhalen om het vorm te geven op basis van de verkregen feedback.
Maak het jezelf makkelijk en werk in stappen.
Want voorkomen is beter dan genezen.