Geschreven door

LinkedIn logo

Steven Volders

Gepubliceerd op

20 november 2024

Leestijd

2 minuten

Op de hoogte blijven?

Wekelijks posten wij onze opinies op LinkedIn.

LinkedIn auteur

Steven Volders

Violet88

LinkedIn logo

Bekijk LinkedIn

Arrow icon

Van systeemfrustratie naar kansen

Ooit zijn ze ontworpen om efficiëntie in een organisatie te brengen.

Maar op een gegeven moment zorgen systemen voor meer voor hoofdpijn dan efficiëntie:

❌ Hij wordt traag;
❌ Steeds meer dubbele gegevens;
❌ Problemen met het genereren van rapportages;
❌ Beperkingen in thuiswerken of werken op afstand.

Dit zorgt niet alleen voor frustratie, het kan ook je omzet en continuïteit belemmeren.

Wist je bijvoorbeeld dat:
➔ Slecht aanpasbare systemen gemiddeld 25% productiviteitsverlies veroorzaken?
➔ Ze kunnen leiden tot 10-30% omzetverlies?
➔ Ze de kans op klantverloop met 66% verhogen?

Maar je organisatie draait al jaren op dat ene systeem en iedereen is eraan gewend, wat nu?

Zoek naar de pijnpunten want:
Pijnpunten = verandermogelijkheden.

Degene die deze het meest ervaren zijn zij die dagelijks met het systeem werken: medewerkers.

🧍‍♀️🧍‍♂️ Medewerkers aan het woord
Elk verbetertraject begint met het in kaart brengen van de pijnpunten.

Het vinden van de pijnpunten kun je opdelen in 3 delen: efficiëntie, effectiviteit en gebruiksgemak.

Om het overzichtelijk te maken kun je iedere vraag weer opdelen: waar zitten de irritaties, hoe erg irriteer je je hieraan (schaal 1-10), hoeveel tijd kost dit je (en hoeveel kan het je besparen)?

1️⃣ Efficiëntie:
➔ Welke handelingen voer je handmatig uit die geautomatiseerd zouden kunnen worden?
➔ Welke dubbele handelingen komen voor?
➔ Welke fouten komen vaak voor in het systeem?
➔ Heb je moeite om gegevens uit het systeem te koppelen aan andere tools of software die je gebruikt?

2️⃣ Effectiviteit:
➔ Welke functies in het systeem werken niet zoals je verwacht?
➔ Welke informatie kun je moeilijk of helemaal niet uit het systeem halen?
➔ Welke handelingen doe je bewust niet in het systeem omdat ze niet goed werken?

3️⃣ Gebruiksgemak (UX)
➔ Welke delen van het systeem zijn lastig of verwarrend om te gebruiken?
➔ Zijn er functies die je niet of nauwelijks gebruikt omdat ze te ingewikkeld zijn?

De informatie kun je face-to-face of met een vragenlijst verzamelen. Tip: stel een responstijd in zodat je er geen weken op hoeft te wachten.

Zo vorm je een compleet beeld van welke veranderingen je systemen nodig hebben.

Tip van de week

Tip van de week

Meer is niet altijd beter, dat geldt ook voor software. Koppel een ERP-systeem aan andere tools of software voor een centraal punt van 'waarheid'. Dit kan gemiddeld 2-4 uur per week per team besparen door mindering in gegevensinvoer, vooral in administratieve functies wordt tijd bespaard.