Geschreven door

LinkedIn logo

Steven Volders

Gepubliceerd op

21 mei 2025

Leestijd

3 min

Op de hoogte blijven?

Wekelijks posten wij onze opinies op LinkedIn.

LinkedIn auteur

Steven Volders

Violet88

LinkedIn logo

Bekijk LinkedIn

Arrow icon

De T-splitsing

Wanneer je een proces gaat verbeteren, kom je vaak voor een keuze te staan:

Moet het team anders gaan werken?

Of moet de software aangepast worden?

En zo beland je in een soort kip-of-ei-discussie.

Waar moet je beginnen?

Veel organisaties kiezen voor de makkelijke weg en laten het team zich aanpassen bij veranderingen.

Even een training hier, nieuwe instructies daar.

Maar dat kost meer dan je denkt. Zeker op schaal.

Stel je wil een werkwijze aanpassen die 20 medewerkers raakt.

Iedereen moet begrijpen wat er verandert, oefenen met de nieuwe methode, fouten maken om ervan te leren.

Zelfs als je uitgaat van maar 1 uur per persoon, ben je 20 uur kwijt.

En dat is nog zonder rekening te houden met afleiding, productiviteitsverlies of herhalingstrainingen.

Een softwareaanpassing die hetzelfde oplost? Heb je misschien 10 uur van je webbouwer nodig.

Het verschil?

Software past zich in één keer aan voor de hele organisatie.

Mensen moeten zich stuk voor stuk aanpassen.

Uitgaande van gemiddeld 100 euro kosten per uur voor zowel het trainen als bouwen, scheelt het al snel €1000,-.

En als je dit soort keuzes vaker moet maken, loont het om structureel na te denken:

Hoe schaalbaar is je organisatie eigenlijk, als je bij elke verandering je team opnieuw moet trainen?

Tip van de week

Tip van de week

Bij procesverbetering kiezen we vaak automatisch voor gedragsverandering bij mensen, maar dat is lang niet altijd de slimste zet. Een eenmalige softwareaanpassing kan vele malen schaalbaarder en goedkoper zijn dan steeds opnieuw je hele team trainen — zeker als je organisatie in beweging blijft.