Niet veranderen om het niet veranderen
Het lijkt logisch om vast te houden aan een werkwijze, proces of systeem dat al werkt. Je doet het immers altijd al zo.
Maar vergeten we ons niet af te vragen of dit wel de meest efficiënte manier is?
We weten namelijk niet altijd hoe het anders kan.
Begrijpen waarom je verandert kan hierbij helpen.
Klein voorbeeld hiervan is een verhaal dat ik laatst hoorde.
Het management van een organisatie probeerde de werkdruk te verlichten door een externe partij in te schakelen die administratief werk overneemt.
Een snelle en effectieve oplossing natuurlijk.
Werkte prima en er was budget voor, maar op de lange termijn is dit niet rendabel.
Deze oplossing betekent namelijk dat met elke extra administratieve handeling er meer mankracht ingeschakeld moet worden.
Er is in dit geval niet gekeken naar een oplossing waardoor hetzelfde team de last aankan zonder externe hulp.
Het is belangrijk om kritisch te blijven, een blik van buitenaf kan je helpen om anders te kijken naar je werkwijze.
Iemand die nog niet verworven is in je processen en er met een frisse blik tegenaan kan kijken.
Het doen zoals je altijd al doet is niet de minste optie, maar ook niet altijd de beste optie.
Door effectief te veranderen zorg je voor progressie, en zonder progressie kom je vroeg of laat tot stilstand.
Je hele organisatie hoeft niet meteen op de schop om vooruitgang te boeken. Kleine aanpassingen kunnen je al snel een hoop tijd besparen.