Denken in opbrengsten
De klassieker. π°
Net zoβn vraag als:
β βWat kost een huis?β β Ligt eraan waar en hoe groot.
β βWat kost een auto?β β Wil je een Fiat of een Ferrari?
β βWat kost een bruiloft?β β Hangt af van hoeveel champagne je schenkt.
Toch wordt de vraag bij software vaak gesteld alsof er een vast antwoord op is.
π βπΎπ’π ππ πππ πππππ ππππππ?β
En soms eronder. Soms erboven.
Want de prijs van maatwerk software is niet in 1-2-3 te schatten.
Het hangt af van talloze factoren, zoals:
- De complexiteit van je processen
- Koppelingen met andere systemen
- De mate van automatisering
Ga zo maar door.
Daarom spreken we liever in waarde dan in kosten.
En waarde?
Die wordt bepaald door het verschil tussen wat je eruit haalt en wat je erin stopt.
Vraag jezelf dus af, wat gaat de software onze organisatie opleveren?
Een investering van β¬50.000 lijkt veelβ¦
Totdat je jaarlijks β¬200.000 bespaart aan handmatig werk, fouten, of inefficiΓ«nte processen.
Of wanneer je sneller kunt opschalen, betere service levert of je team blijer maakt.
π Dus stel jezelf niet alleen de vraag βπππ‘ πππ π‘ βππ‘?β,
Maar ook: βπππ‘ πππ£πππ‘ βππ‘ πππ ππ?β