#2: Digitale hygiëne
Digitale hygiëne verwijst naar het bewust beheren en beschermen van digitale informatie en communicatiekanalen om stress, inefficiëntie en veiligheidsrisico's te minimaliseren. Het wordt veelal gecombineerd met het containerbegrip ‘privacy’. Het omvat het zorgvuldig reguleren van toegang van apps tot jouw gegevens en het verminderen van ongecontroleerde verspreiding van informatie. Kortom, digitale hygiëne draait om het creëren van een veilige en georganiseerde digitale omgeving waar alleen jij de controle over hebt.
Het belang van digitale hygiëne wordt, terwijl er voortdurende discussies over gevoerd worden, toch vaak over het hoofd gezien. Door de grote mate van online aanwezigheid die we dagelijks hebben, gaat het ons steeds minder boeien hoeveel apps en websites over ons te weten komen. Identiteitsdiefstal is tegenwoordig een veel voorkomende cybercrime. Een recente zaak hierover is Genesis Market. Cybercriminelen verkochten de gegevens van mensen en bedrijven waardoor criminelen zich precies voordoen als hun slachtoffers. Zo zijn er bankrekeningen geplunderd, sociale mediaprofielen gekaapt en mensen/bedrijven zelfs afgeperst. Op de website stonden gegevens te koop van in totaal 50.000 Nederlanders.
Hoe zorg je er dan voor dat jij digitaal ‘hygiënisch’ bent? Begin met het anonimiseren van accounts en met tweestapsverificatie. Zo weet je zeker dat wanneer iemand met kwaadwillige acties alsnog achter jouw gegevens komt, niet in je systemen kan inloggen. Dit is vooral van belang wanneer bedrijfssystemen gebruikt worden, hier staan vaak niet alleen gegevens van medewerkers in, ook klanten kunnen hiervan de dupe worden. De sleutel tot het verbeteren van digitale hygiëne ligt dus in het bewust beheren van wat we toelaten in onze digitale omgeving en hoe we onze informatie beveiligen. Ook het delen van informatie moet zorgvuldig worden beheerd, waarbij wordt voorkomen dat ongecontroleerde kopieën van gevoelige documenten zich verspreiden.