Wat is digitaliseren?
Digitalisering, door velen als 'megatrend' bekroond, is van origine een term die de overgang van analoge naar digitale technologie beschrijft. Oftewel, het lezen, schrijven, sturen en ontvangen van informatie op een computerscherm in plaats van met pen en papier. Tegenwoordig wordt digitalisering als breder begrip gezien. Het digitaliseren van jouw bedrijf brengt betere workflows, communicatiemiddelen, dataverwerking en zelfs concurrentievoordelen met zich mee. Voor iedere organisatie heeft digitaliseren een eigen vorm van inzetbaarheid.
Voor wie is digitalisering belangrijk?
De economie wordt steeds digitaler. Een onderzoek uitgevoerd door The METISfiles voor NL Digital werpt licht op de toenemende afhankelijkheid van ICT binnen de Nederlandse werkzame beroepsbevolking. In 2019 was al 25% van de beroepsbevolking voor meer dan de helft van hun werktijd afhankelijk van ICT. Deze zogenaamde digitale beroepsbevolking wordt verwacht te groeien naar 36% in 2025, wat neerkomt op ongeveer 2,9 miljoen mensen. Deze digitale economie is sterk gebaseerd op online verbondenheid van mensen en organisaties door middel van machines en technologie. Hoe groter deze groep, hoe groter het belang van een goed gedigitaliseerde omgeving naar voren komt.
Wanneer in 2025 meer dan 1 op de 3 mensen afhankelijk zijn van ICT voor hun dagelijkse werkzaamheden, wordt duidelijk dat dit niet alleen voor grote corporaties belangrijk is; ook kleinere organisaties zullen digitalisering moeten omarmen om competitief te blijven. Kleinere onderdelen van een organisatie profiteren ieder weer op zich van een digitaliseringsslag. Één handeling minder kan een administratief medewerker al uren in de maand schelen, en belangrijke dataverzameling kan discussies op strategisch niveau overbodig maken.
Wanneer moet je digitaliseren?
Elke organisatie kan geconfronteerd worden met inefficiënties, veranderende marktomstandigheden of de druk om te innoveren. Deze confrontaties kunnen zich op verschillende manieren uiten. Als organisatie is het belangrijk om dit te herkennen en je af te vragen op welke manier ze verbeterd kunnen worden. Enkele tekenen kunnen zijn:
-
Je wilt de klantervaring die je aanbiedt verbeteren en efficiënter maken.
-
De groei van je bedrijf stagneert of vermindert zelfs.
-
Je bent op zoek naar manieren om je rendement te verhogen of je kosten te reduceren.
-
Gegevensverzameling gaat ongestructureerd, documenten worden lokaal opgeslagen en medewerkers zijn vaak lang op zoek naar de juiste documentatie.
-
De online omgeving is verouderd en trekt weinig nieuwe bezoekers.
-
Microsoft Word en Excel zijn nog steeds je meest gebruikte documentatiesystemen.
-
E-mails verwerken nemen een groot deel van je dag in.
-
Je merkt dat je met het huidige personeel niet je maximale capaciteit benut.
- Werknemers en/of werkgevers klagen over een te hoge werkdruk in de organisatie. (Lees hier meer over werkdruk)
Indien je een of zelfs meerdere van deze punten herkent in jouw organisatie, kan het tijd zijn om actie te ondernemen en te beginnen met digitaliseren.