Violet88 Bel direct   030 227 14 29phone icon

Webtrends 2020: 6 nieuwe ontwikkelingen

2020 is pas net begonnen en dus leek ons dit een mooie mogelijkheid om de webtrends voor 2020 te bespreken. Er komen elke dag steeds meer websites bij en dus is het van belang om je concurrenten voor te blijven door mee te gaan met de laatste ontwikkelingen!

Lees, bekijk en experimenteer erop los met de volgende trends:

1. Bevroren glas

frozen

Wat is het?
Tot nu toe was dit een design functie die je niet vaak zag, maar je zult dit handige effect ook steeds vaker op internet zien. Wordt vooral gebruikt voor navigatiebalken of tekst achtergronden op afbeeldingen.

 

Waarom?

Op het web moest dit effect op een onhandige manier worden gesimuleerd, waardoor het moeilijk te implementeren was. Met de nieuwe CSS eigenschap backdrop-filter wordt het nu echter in de meeste moderne browsers ondersteund. Het ziet er modern uit en is makkelijk mogelijk in combinatie met halfdoorzichtige, solide achtergronden.

 

 

2. Dark modus

 

Wat is het?
Een adaptief kleurenschema van web-apps en websites, die weet wat je native OS-instellingen zijn en zich laat zien op basis van een licht of een donker thema van de site.

 

Waarom?
Verschillende websites begonnen al een tijd geleden een handmatige donkere modus te gebruiken. Het was toen een eenvoudige schakelaar in een van de hoeken van de websites voor de nachtbrakers die de voorkeur gaven aan een donkere webpagina. Dit jaar hebben belangrijke native applicaties op mobiel en desktop een aanvullend donker thema (of licht, afhankelijk van hun standaard), aangenomen na de recente toevoeging van de donkere modus op Android-, Windows- en Apple-apparaten.

3. Micro interacties

 

Wat is het?
Kleine animaties en subtiele feedback patronen bij een bepaalde interactie. Wordt gebruikt om de gebruiksvriendelijkheid van een website of applicatie te verhogen.

 

Waarom?

Animaties op websites is een trend die al langer gaande is, maar animaties die zorgen voor een betere gebruikerservaring zijn nu enorm in opkomst. Deze animaties, ook wel micro-interacties genoemd, hebben een aantal voordelen:

 

  • Ze verbeteren de navigatie van je website 
  • Ze maken het gemakkelijker voor gebruikers om met uw website te communiceren
  • Ze geven onmiddellijke en relevante feedback over een voltooide actie aan een gebruiker
  • Ze communiceren informatie over bepaalde elementen, zoals of het wel of niet interactief is
  • Ze maken de gebruikerservaring veel meer lonend
  • Ze moedigen aan om te delen, liken of te commenten op jouw content
  • En tot slot, ze maken uw site alleen maar emotioneler

 

Dit oog voor detail is wat het verschil maakt tussen een gewone en een uitzonderlijke website.

Door hier subtiele animaties voor te gebruiker wordt de gebruiksvriendelijkheid verhoogd, en het ziet er ook nog eens gaaf uit!

4. Ephemeral content

 

Wat is het?

Content die maar voor bepaalde tijd beschikbaar is en daardoor zorgt voor exclusiviteit.

 

Waarom?

Ephemeral content is het tegenovergestelde van evergreen content (content die jaren interessant en relevant blijft) en het houdt in dat het beeldmateriaal maar voor bepaalde tijd beschikbaar is, daarna verdwijnt het, zoals foto’s en video’s in de Instagram-, Snapchat- en Facebook stories. Daarnaast vallen ook live video’s hieronder. Waarom het werkt?

Omdat de content maar voor een bepaalde tijd beschikbaar is ontstaat er een soort exclusiviteit, en hier is behoefte aan omdat we juist nu leven in een tijd van big data en worden alle gegevens al opgeslagen. Die exclusiviteit zorgt ervoor dat gebruikers scherp zijn omdat ze niks willen missen, er ontstaat een gevoel van FOMO (Fear Of Missing Out).

Dit zorgt ervoor dat gebruikers sneller geneigd zijn jouw social media kanalen dagelijks in de gaten te houden.

Daarnaast is deze content vaak minder gelikt dan de content die voor altijd op je tijdlijn staat, ephemeral content is wordt vaak als “echter” gezien en klanten krijgen daardoor een beter beeld wat je bedrijf echt uitstraalt, dat maakt deze vorm van content geschikt om te gebruiken voor de binding en acquisitie van nieuwe klanten.

5. Progressive Web App (PWA)

 

Wat is het?

De progressive web app (PWA) is een van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van apps. Een PWA verbindt de eigenschappen van een website (of web app) met veel kenmerken van een mobiele app.

 

Waarom?

Het grote voordeel van een PWA zijn de lagere ontwikkelkosten ten opzichte van mobiele applicaties, de performance, de bestandsgrootte van de applicatie en het gebruiksgemak doordat een PWA over het algemeen meer aanvoelt als mobiele app dan als web app.

Je kunt de app offline gebruiken en lijkt sterk op een mobiele app (specifiek gebouwd voor iOS of Android).

Meer weten? Klik hier.

6. Ontwerpen voor duimen

Wat is het?

Het optimaal ontwerpen van websites en applicaties op mobiele apparaten zodat navigatie eenvoudig blijft. 

1 t1ddluvQBmvpu2ApwCgoQw

Waarom?

Onze schermen worden steeds groter, maar onze duimen niet. Daarom moeten websites en applicaties aangepast worden zodat navigatie makkelijk blijft.

Als we ons wat meer verdiepen in de duim dan komen we erachter dat deze vinger niet ons meest flexibele ledemaat is. Dit betekent dat het bereik op een mobiel beeldscherm ook niet optimaal is. Check onderstaande afbeelding van ons gemiddelde duim-bereik.

De navigatie van een website of applicatie bevindt zich vaak bovenin het scherm, maar laat dit nou net een gebied zijn waar we lastig bij komen met onze duim. Vandaar dat steeds meer websites en applicaties experimenteren met navigatie op andere plekken (zie voorbeeld hierboven).

Laat ons je helpen

Geinteresseerd in het toepassen van deze trends op jouw website? Wij helpen je maar al te graag. Neem contact met ons op voor meer informatie.

 

Bekijk hier hoe wij een maatwerk website bouwen (of alleen ontwerpen)?