Interacteer met je volgers
Een effectieve social mediastrategie zorgt ervoor dat je relaties opbouwt met je volgers (en dus potentiële klanten), en dat ze een positieve indruk overhouden van jouw merk. Als je het goed doet, worden ze wellicht zelfs merkambassadeurs van je merk en willen ze actief onderdeel uitmaken van jouw merk.
De eerste tip is een voor de hand liggende, maar alsnog gaat dit bij veel bedrijven mis. Het is enorm belangrijk om te voorkomen dat je social media content eenrichtingsverkeer is.
Het is (meestal) niet effectief om social mediakanalen alleen te gebruiken om informatie of advertenties over de bühne te gooien, zonder te luisteren naar je volgers te zeggen hebben. Dat is zonde, want je kunt juist veel waardevolle informatie verzamelen door het gesprek aan te gaan met je volgers op social media.
Community-building
Twee manieren om interactiviteit te stimuleren zijn community-building en storytelling.
Door middel van community-building maak je je volgers onderdeel van je merk. Door je publiek bijvoorbeeld uit te nodigen om ideeën aan te dragen, feedback te geven en mee te denken stimuleer je het ontstaan van een community rondom je merk. Dat is niet alleen nuttig om mensen aan je merk te verbinden, maar het geeft je als merk ook nieuwe ideeën en inzichten in waar je klanten behoefte aan hebben.
Een goed voorbeeld van community-building vind je op de social mediakanalen van LEGO. Met de hashtag #LetsBuildTogether kunnen volgers hun eigen creaties delen. Het merk zet deze vervolgens weer in de spotlight door ze op hun eigen account nog eens te delen. Een goede manier om volgers te verbinden aan je merk en ze het gevoel te geven dat ze onderdeel van een groep uitmaken.
Een ander en wat ouder voorbeeld is de Lay’s Maak de Smaak-campagne. Met deze co-creatie campagne liet Lay’s heel Nederland meedenken en beslissen over nieuwe chips-smaken, en met succes. Volgens PepsiCo zijn er zo’n 675.000 ideën ingezonden en zijn er meer dan 6 miljoen zakken verkocht van de finalesmaken. Dit is een perfect voorbeeld van social media community-building done right.
Storytelling
Bij storytelling gaat het om het vertellen van verhalen. Dat kan jij als bedrijf doen, maar je kunt het ook omdraaien, en vragen of je volgers hun verhaal juist met jou willen delen.
Een goed voorbeeld van dat laatste is de Share a Coke campagne van Coca-Cola. Door volgers te stimuleren hun eigen verhaal te delen via de hashtag #ShareACoke, namen volgers als het ware de campagne over door hun verhalen en selfies massaal te delen via social media. Heel slim gebruik van storytelling: in plaats van dat Coca-Cola hier zelf een verhaal vertelt, doen anderen dat voor Coca-Cola.