Een grafisch ontwerp draait om twee aspecten, uitstraling en herkenbaarheid. Het juiste kleurgebruik en de gekozen afbeeldingen brengen het juiste 'gevoel' mee in het design. Producten worden sneller verkocht als ze goed gepresenteerd worden. Zorg voor een op maat gemaakte huisstijl en een webdesign dat past bij je wensen en behoeftes. Houd tijdens het realiseren van het grafisch ontwerp houden rekening met: de doelgroep, de financiële mogelijkheid en de huidige trends in de markt.
Zie het grafisch ontwerp als een proces dat ontstaat vanuit de eisen van de klant en jouw eigen gedachtegang. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om te kiezen voor een 'onepage webdesign', oftewel een lange pagina waar alleen maar gescrold dient te worden. Onepage design websites zijn goed geschikt voor één bepaald product of dienst.
Een andere populaire optie is om bijvoorbeeld te kiezen voor een grafisch ontwerp met een duidelijke structuur (grid). Een goed gekozen en ontworpen webdesign grid legt de nadruk op geometrie, functionaliteit en simpelheid. Door een juiste vlakverdeling word informatie gestructureerd en inzichtelijk gemaakt. Een grid biedt de gebruiker houvast om bepaalde informatie snel te scannen of om rustig te lezen. De (visuele) communicatie staat bij het grafisch ontwerp en het webdesign centraal. De bezoeker moet het idee krijgen dat gecompliceerde informatie op een georganiseerde manier zichtbaar is.